- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 1 /
145

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Mythen om urtiden och vandringarna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

om Helge Hundingsbane äro kompilerade i kristen tid efter
gamla sånger om Borgars son Halfdan, och man finner också,
att patronyma beteckningar, ylfing, hilding, budlung, lofdung,
äro ymnigt strödda öfver »Helge Hundingsbane». Hvad
emellertid de ofvan anförda stroferna vidkommer låter sig dock
visa, att benämningarna ylfing, hilding, budlung här verkligen
haft gammal häfd och mythisk grund. Den tyska dikten
»Wolfdieterich und Saben» kallar Berchtung (Borgar) för
potelung, d. v. s. budlung; dikten »Wolfdieterich» gör
Berchtung till hildingarnes anherre och tillägger: »från samma slägt
hafva ylfingarne kommit till oss»:

»von dem selbe geslehte sint vns die wilfinge kumen». (v. 223.)

Saxo omtalar hildingen Hildeger som Halfdans halfbroder,
och den tradition, som legat till grund för Asmund
Kämpebanas saga, har gjort det likaledes (jämför n:o 43).
Samstämmigheten i denna punkt mellan tyska, danska och isländska
uppgifter hänvisar till en bakom dem alla liggande
gemensam källa, och den utgör också en ytterligare bekräftelse
derpå, att den tyske Berchtung intagit i den mythiska
genealogien alldeles samma plats som den nordiske Borgar.

Att Thor är Halfdans samfader, likasom Heimdall är
Borgars, är redan ofvanför (n:o 25) påpekadt. På gudomligt
samfaderskap hänvisa diktens ord: »Det förtäljes, att Drott i
honom (den nyfödde) såg en dagling (son af en ljusgud), en
bland mänskor kommen gudaättling». Hvilken den
gudomlige samfadern är antydes därmed, att en storm har utbrutit
den natt, då Drotts son födes: det står då en åskdånets kamp,
víg þrimo, örnar skria, och helga vatten nedstörta från
himmelsfjällen (åskmolnen). Åskans gud är närvarande och
öfverskyggar huset, där barnet födes.

31.


HALFDANS SKAPLYNNE. VAPENMYTHEN.



Mythen och hjältedikten sakna icke hjälteideal, som på
samma gång äro ideal af hjärtegodhet, rättfärdighet och
finkänsligaste ädelhet, sådana som asaguden Balder, hans

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:02:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/1/0149.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free