- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tjugoandra årgången. 1932 /
356

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 7. 19 nov. 1932 - Litteratur - Den förvandlade Messias. Av Anton Fridrichsen - Hjalmar Söderberg: Den förvandlade Messias

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LITTERATUR

DEN FÖRVANDLADE MESSIAS

Hjalmar Söderberg skrev för ett par år sedan en’ ganska lustig bok,
;som han kallade »Jesus Barabbas». Det var en sorts teologisk roman, som
utspelades än i nutidens Köpenhamn, än i Palestina för 1900 år sedan.
Kärnan i händelseförloppet var det egendomliga uppslaget, att
upprors-makaren Barabbas, som i somliga handskrifter även bär namnet Jesus, och
som enligt evangelierna på folkets begäran blev frigiven av Pilatus på
påskfesten, i själva verket var Jesus från Nasaret, som hade häktats
såsom ledare av ett messianskt upprorsförsök men av den romerska
pro-kuratorn frigavs såsom ofarlig. Jesu korsfästelse torde vara en legend.

Efter åtskilligt att döma tillmätte Söderberg sin Barabbas-teori större
vikt än att blott vara ett spännande och överraskande romanmotiv. Han
önskade tydligen bli tagen på allvar på denna punkt, oaktat den skämtsamma
tonen i framställningen. Detta intryck har besannat sig, då nu Söderberg
har publicerat arbetet »Den förvandlade Messias», en tjock
lunta med mycken exegetik och talrika noter och bilagor. Till yttermera
visso har han gett sin nya bok undertiteln »Jesus Barabbas II».
Uppenbarligen har han stärkts i tron på sin Jesus Barabbas, stärkts så mycket,
att han har vågat sig på att skriva en avhandling om honom.

Tillfället har kommit Söderberg till hjälp. Den lärde och skarpsinnige
men allt för fantasirike juden Robert Eisler publicerade här om året ett
stort arbete på tyska i två band: »Jesus, Kungen, som aldrig kom på
tronen» (föreligger även i en engelsk, förkortad upplaga). Eisler har gripit
sig an med att klara upp det gamla problemet, huruvida den judiska
historikern Flavius Josefus har omnämnt Jesus i sina skrifter, och i
jakande fall, vad han har sagt om honom. Med hjälp av de slaviska
Josefustexterna anser sig Eisler kunna fastställa, att Josefus har omtalat
Jesus som en rent politisk-nationell Messias. Detta var naturligtvis för
Söderberg gefundenes Fressen. Att ingen omdömesgill forskare har låtit
i det ringaste övertyga sig av Eislers djärva kombinationer, har
naturligtvis icke generat Söderberg, som hos Eisler har hämtat impuls och
inspiration till att komplettera sin roman med en avhandling.

Därmed har Söderberg tagit sitt inträde i kretsen av de många litterära
dilettanter, som ha skrivit om Jesus, bland vilka vi ju även finna Georg
Brandes. I ett visst avseende gör Söderberg en ganska god figur i detta
sorgliga sällskap, nämligen så till vida, som han gör försök att tänka

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 27 21:53:39 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1932/0360.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free