- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Sjuttonde årgången. 1927 /
540

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 8 - Ett syriskt Pompeji. Av Martin P:n Nilsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

540 MARTIN P:N NILSSON

höften men kvarhålles i högra axelhålan mellan armen och bålen.
Ett verk som detta, fyllt av äkta grekisk skönhetskänsla och sinne
för plastisk rytm, gör ett egendomligt intryck i denna mer än
halvorientaliska omgivning. Det visar bäst den djupa klyftan mellan
österns och västerns värld. De övriga skulpturerna äga mindre
intresse för sitt konstnärliga värde; de äro gipsreliefer, som
vitförts på platsen under parthiskt och semitiskt inflytande, ehuru
detta här knappt framträder med samma styrka som i
målningarna. En av dem är en fris, som bär namnet Orthonobazos,
Göras’ son, samme man som även nämnes som en av stiftarna
av ett kapell i Artemis’ tempel. Cumont ser i honom
konstnären, och det vore ju onekligen intressant att finna en perser
arbetande med den grekiska skulpturens former, men man får
väl snarare i honom se den, som bekostat skulpturerna. Frisen
framställer motiv ur Dionysos’ kult, vilka under senantiken
voro mycket populära, men till dessa kommer även här ett motiv,
som ofta återkommer i den kristna konsten och förråder dess
förbindelser med orienten, två påfåglar på var sin sida om en
kalk, ur vilken de dricka.

Till slut förtjänar ett egendomligt fynd ett särskilt
omnämnande, ett stycke läder, med vilket en sköld varit överdragen.
På detta överdrag har en schematisk karta varit målad. Mitten
är blå med ett fartyg och en båt — det är havet. Av den
omgivande randen är endast ett litet stycke bevarat med några städer
och ett par floder, bredvid äro namnen och avstånden i
romerska mil utsatta. Det första namnet är Odessos (Varna i Bulgarien),
därpå följa bl. a. Donau och några städer i Sydryssland och
Krim, därefter Trapezus vid Svarta havets sydkust och Artaxata
i Armenien. Cumont förmodar, att en soldat målat denna karta
på sin sköld till minne av en expedition, som fört honom längs
Svarta havets västra och norra kust till Krim, som stod under
Roms skydd, och därefter tillbaka över havet och genom
Armenien. Men om man tar i betraktande, att endast en ringa
del av omkretsen är bevarad, förefaller det snarare, som om en
schematisk karta över Medelhavet och dess kuster varit målad
på skölden. Detta omfattas i själva verket av det romerska
imperiet, och denna målade sköld blir ett egendomligt vittnesbörd
om det romerska rikets storlek och hur detta åskådligt
framställdes för soldaterna.

Värdet av fynden i Doura ligger däri, att de föra oss mitt in i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Feb 22 12:21:44 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1927/0544.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free