- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Sextonde årgången. 1926 /
531

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 8 - Fotografien som den är och som den borde vara. Av Arvid Odencrants

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FOTOGRAFIEN SOM DEN ÄR OCH SOM DEN BORDE VARA 531

många uppgifter att den ger oss fullt upp att tänka på — om
vi vilja rätt utöva den.

Först skulle jag dock önska något vidröra förhållandet mellan
fotografisk bild och teckning som illustrationsmetod. Det säges
i ju ofta att med fotografien drunknar man i detaljer, medan
teckningen utväljer och framhåller det viktiga, undertrycker det
oväsentliga och därigenom ger en klarare och bättre bild än
fotografien. Det ligger en viss sanning häri — dock ej för
mycket, ty om man droge konsekvenserna fullt ut, skulle
teckningen då vara bättre än föremålet självt. Även om man ej
går så långt, ligger det en fara just i de moment som
anföras när man vill bevisa teckningens överlägsenhet. Det är som
med despotismen — är den verkligt upplyst, så är det en
utmärkt styrelseform, och om teckningen är gjord med verklig
insikt, är den ett utmärkt hjälpmedel. Men i båda fallen går
det illa, om det brister i utmärktheten.

Det subjektiva moment, som ger teckningen dess värde,
uppfattningen av vad som är viktigt och bör framhållas, medan
annat undertryckes, kan bliva ett svårt fel, om det får uttrycka
ensidighet, förutfattad mening eller försök att inlägga polemik
eller propaganda i bilden. Sådant må vara tillåtet, om man öppet
säger ifrån att teckningen är schematiserad för att framhålla en
viss, personlig uppfattning — men då är den ej längre
avbildning, utan konstruktion.

Det är i visst avseende sant, att även fotografien kan i någon
mån schematiseras; det gäller dock blott nyanser, ej konturer
och perspektiv, och om man blott uppger huru fotografien är
framställd, kan man draga ganska säkra slutsatser om huru
originalet bör taga sig ut. En korrekt utförd fotografi kan
således göra anspråk på att vara objektiv, medan teckningen är
subjektiv.

Men, som sagt, även i fotografien kan detta schematiserande
eller urval inläggas. Man kan å en vanlig silverbild eller en
blåkopia teckna de konturer o. d. som man önskar framhålla;
det är lätt att sedan utplåna bilden, vare sig på kemisk väg
eller med blåkopior i reproduktionen, och man har utnyttjat
det säkra perspektiv och de korrekta måttförhållanden, som
fotografien giver.

Men det anmärkes ju ofta att fotografien ger en skev och
felaktig bild av verkligheten — onaturligt och överdrivet per-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Feb 22 09:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1926/0535.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free