- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Sextonde årgången. 1926 /
301

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 5 - Pingstväckelsen och Sveriges religiösa folkrörelser. Av E. H. Thörnberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

PINGSTVÄCKELSEN OCH SVERIGES RELIGIÖSA FOLKRÖRELSER 301

den, som tilläventyrs kommer att sysselsätta sig med den
antropo-geografiska socialteorien, tillämpad på våra förhållanden.

Svenskens religiositet kan bli sträv, obeveklig, formad i block
såsom schartauanismen med dennas utomordentliga förmåga att
på folket tvinga och hos folket hålla kvar vad Durkheim kallar
les representations collectives. Den kan bli mystik, tung och
mörk såsom senhösten i Övernorrland, men med utbrott av
exalterad glädjestämning och eskatologiskt svärmeri, lågande och
gnistrande som norrskensfälten på himlavalvet. Den kan vara
en blek och hålögd fanatism lika såväl som en rundkindad
bon-homie, trallande andliga slagdängor. — Det lider för övrigt intet
tvivel, att svensken hastigt ryckes med av allt sensationellt.
William MacDougall, den namnkunnige psykologen, tilldelar
nyfikenhetsinstinkten eller nyhetsbegäret ett brett utrymme hos den
nordiska rasen, vilken han samtidigt karaktäriserar som inåtvänd
och sluten. De egenskaperna möta vi ofta inom denna nation.
Vi möta dem icke uteslutande hos sådana svenskar, som förete
en mera fulländad nordisk rastyp, utan även hos andra. I
vilken utsträckning de äro yttringar av ett biologiskt eller ett
.socialt arv, i vilken grad medfödda benägenheter samt den yttre
omgivningen jämte härskande sedvänjor och traditioner
härvidlag samverka, utgör ett spörsmål, som ännu är och måhända
alltjämt förblir outrett. I alla fall — svensken spejar och fikar
gärna efter det nya och slående, det som är främmande och
underligt. Svensken är tystlåten, trög och även dyster. Men
han kan bli öppen, glad, högljudd. Alltemellanåt varder han
detta under inflytande av alkoholrus och andlighetsrus.

Dylika lynnesdrag hos detta folk ha helt säkert medverkat
till att pingströrelsen här fått en så överraskande tillslutning.
Dess hemland är ju Amerika. Naturligtvis har den även där
låtit mycket tala om sig. Och med de rikedomar, som stått till
Mrs Aimee Semple Mcphersons förfogande, har hon i Los Angeles
låtit bygga ett magnifikt auditorium eller tempel. Detta lär
utgöra en beundransvärd produkt icke blott av arkitektonisk konst
utan också av en genial blick för de estetiska effekternas
förmåga att alstra och fördjupa religiösa känslor. Men rörelsen
har dock inte kommit in i centrum av yankee-nationens kyrkliga
värld. Den håller sig fortfarande i utkanterna. Enligt Förenta
Staternas senaste kyrkostatistik (från 1925) räkna de tre »Pen-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Feb 22 09:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1926/0305.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free