- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Sextonde årgången. 1926 /
26

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Zionismen och den religiösa framtidsförhoppningen i judendomen. Av Torsten Ysander

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

26 TORSTEN YSANDER

hang med framtidshoppets innehåll. Karakteristiskt för väntan
och framtidshopp i det profetiska Israel är å ena sidan den
kollektivistiska synen, som med sin omvändelsepredikan städse
avsåg folket som sådant, å andra sidan den dunkelt förnumna
tanken på en handgriplig materiell seger för folket i en
teokra-tisk stat. Att man i detta sammanhang har rättighet sätta in
analysen på ett så begränsat avsnitt i judendomen som
profetismen, beror ej blott på dess grundläggande och alltfort erkända
betydelse, utan framför allt därpå, att iakttagaren här redan
möter en renodlad tankelinje, som senare kan fördunklas och
förvirras, men aldrig helt slappes ur sikte i judisk religion.

Vågar man nu slutsatsen, att profetismen genom sin
kollektiva syn utestänger eller aldrig når fram till en religiös
individualism och personlig innerlighet? Ljunggren är beredd på denna
konsekvens. Han har en särskild tolkning och användning av
den. Troligen är emellertid denna slutsats för djärv; den kräver
stor försiktighet, uttömmande exeges och religioiispsykologisk
undersökning, om icke betydelsefulla uttryck hos profeterna och
med dem samtida skola stå oförklarade eller tvångsvis förtunnade.
Med alla dylika reservationer kvarstår dock konstaterandet att
reflexionen över det individuella gudsförhållandet icke i
profetismen är det främsta eller ens utvecklats till full
självständighet. Till gengäld har profetismen en stor och värdefull tanke,
nämligen folkets totalskuld och totala, kollektiva, upprättelse i
Jahves hand. Samtidigt riktas blicken på Jahves verksamma
närvaro hos sitt folk och hans handlande med detta i historien.

I samma mån som nu denna profetiska fromhet ger näring
åt ortodox judendom, bibehålles den kollektiva synen.
Frälsningen blir förnummen som en folkets förlossning. Denna
folkets historiska upprättelse måste med nödvändighet söka
hållpunkter, jå innehållsbestämning i något rent Utvärtes, något
påtagligt faktum. Den messianska tiden, den messianska
befrielsen och det nya gudsriket måste för den i profetismen rotade
fromheten taga synliga konturer i en jordisk stat. Detta gäller
även den ortodoxa fromheten i modern tid. Alldeles frånsett
hur i realiteten denna fromhet ställer sig till en ofrom zionism,
kan lugnt fastslås, att principiellt profetismens kollektiva
betraktelsesätt tillåter den fromme att känna glädje över
hemvändandet och se i själva den yttre handlingen en hållpunkt för
sin tro.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Feb 22 09:27:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1926/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free