- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Fjortonde årgången. 1924 /
484

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 7 - Ordspråksboken och Amen-em-opes vishetslära. Av Pehr Lugn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

484 PEHR LUGN

egyptisk gravutrustning från tolfte dynastien, såsom framgår
av kungliga namnringar på densamma. Att å andra sidan det
stora grannrikets inflytande var mycket starkt ännu under
åttonde århundradet f. Kr. framgår bl. a. av utsagor hos profeterna
Hosea och Jesaja.

Det är under sådana förhållanden ingalunda överraskande,
att sedan åratal tillbaka såväl forskare på det
gammaltestamentliga området som egyptologer räknat med möjligheten, att
Egyptens rika litteratur påverkat författarna till Gamla
testamentets skrifter.

Stort uppseende väckte på sin tid den lärde Ed. Meyer, då
han 1906 trodde sig kunna påvisa profetior om en kommande
messiansk världsfrälsare i några egyptiska papyri från början
av andra årtusendet f. Kr. Ett mera ingående studium av de
ytterst svårtydda skrifterna skingrade emellertid snart dessa
illusioner. Den enda av dem, i vilken det verkligen med
säkerhet talas om en kommande räddare, är utan tvivel en
profetia författad post festum för att smickra en viss bestämd
konung av tolfte dynastien, Amenemhet I, vars kraftfulla
ingripande bragte ordning i landet efter svåra oroligheter. Å andra
sidan får icke förbises, att bilden av den ideale kungen, sitt
lands herde och guds utvalde från moderlivet, i denna och
andra egyptiska texter alltsedan Mellersta riket tecknas med
uttryck, som verkligen föra tanken till israeliternas väntade
Messias. Enligt min mening torde dessa kringspridda
skildringar gå tillbaka på någon för oss okänd källa; omöjligt är
naturligtvis icke att israelitiska författare verkligen påverkats
från detta håll. Själva det faktum, att en pastisch som den
ovannämnda kunnat skrivas, visar i varje fall, att siare redan
vid denna tid förekommo i Egypten, vilket för övrigt framgår
även av andra källor. Liksom de israelitiska konungarna
tillkallade tydligen även faraonerna vid behov dylika profeter,
vilkas utsagor ofta alls ej stämde överens med monarkens
önskningar. Om de hebreiska profeterna ursprungligen hämtat
uppslaget till sina olycksprofetior från Egypten, såsom Meyer
menade, är en ännu outredd fråga. Av profeter i högre
mening känna vi för närvarande blott en egyptisk, Amenophis IV,
som ju själv tillskrev sin religiösa reform en gudomlig
uppenbarelse och uttryckligen gjorde anspråk på att hava innerligare

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:25:08 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1924/0488.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free