- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Trettonde årgången. 1923 /
554

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 8 - Stockholmsbilder genom fem århundraden 1523—1923. Av Agne Beijer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

554 AGNE BEIJER

helt epos, ett imponerande stycke svensk historia. Exilen i
Wrangelska palatset har också föranlett en något rikare
behandling av detta intressanta hus, vars inredning tyvärr spolierades
redan vid 1700-talets mitt. Det nya Tessinska slottet har ännu
icke blivit historia för oss och får väl svårt att bli det — det är
alltför mycket ett levande konstverk, det slår alltför starkt emot
oss som en ny glädje för varje dag, för att de historiska
associationerna riktigt skola vilja fastna vid det. Men redan namnen på
otaliga andra av stadens palats, framför allt från stormaktstiden,
komma vår historias förgrundsfigurer att passera revy för vår
inbillning, under det de av dem, som fått stå kvar intill våra
dagar, på ett ännu mera omedelbart sätt aktualisera historien
för oss och ge oss en symbolisk bild av hur det gamla —
tyvärr icke alltid på ett fullt organiskt sätt — växer in i det nya.
Ingen traditionskänsla är riktigare och starkare än den som
härflyter ur en lokal samhörighet med det förgångna, och av tradition
kan vår stad och vår generation sannerligen icke få för mycket.

Om sålunda denna vackra svit Stockholmsbilder äger sitt värde
som en suggestiv historisk bilderbok och som ett komplement
till data, som vi hämtat från annat håll, exemplifierar den å
andra sidan på ett enligt min mening mycket typiskt sätt även
vad den av så många humanister smått föraktade kulturhistorien
som självständig disciplin i bästa fall kan och bör ge.

Det är tre synpunkter jag därvid skulle vilja ange som
särskilt väsentliga.

Först och främst ge bilderna en exakt, man kan gott säga
arkivaliskt tillförlitlig kunskap i sak, i detta fall Stockholms
topografi under de senaste fyra seklerna — fram till 1700-talets
mitt eller t. o. m. något därutöver synes redaktionen ha åsyftat
fullständighet i sammanställandet av kända Stockholmsbilder.
Det enda man därvidlag skulle vilja beklaga är att utgivarna
ansett sig förhindrade att medtaga även ett mindre antal för de
olika tidsskedena karaktäristiska kartor och stadsplaner, som,
utom det intresse de i sig själva äga, skulle underlättat
orienteringen i de meddelade stadsvyerna.

Vidare jävar så gott som var enda en av dessa bilder varje
tal om att den yttre miljön, iscensättningen i vilken dramatis
personse röra sig — för att nu fasthålla vid denna det historiska
allvaret kanske utmanande bild — skulle vara något tillfälligt och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:24:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1923/0564.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free