- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Elfte årgången. 1921 /
172

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 3 - Omoto-Kyo. En ny religion? Japansk bolsjevism?. Av Vilmar Ljungdahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)



Omoto-kyo’s trosbekännelse utgöres av följande tio artiklar:

(1) Vi tro, att Ama-no Minakanushi-no Mikoto har skapat
universum utan gräns och utan ända samt att han är en fullkomlig,
enastående, ursprunglig och stor gud.

(2) Vi tro, att Amaterasu Omikami förkroppsligar den fullkomlige,
enastående, ursprunglige, store gudens största dygder och härskar
över universum i spetsen för åtta millioner gudar.

(3) Vi tro, att Hans Kejserliga Majestät är avkomling av Amaterasu
Omikami’s heliga hus och härskar över världen med sina av gud
förlänade tre dygder såsom herre, lärare och fader.

(4) Vi tro, att Japan är ett heligt land, utan like i världen, och
särskilt att Hongu vid Ayabe, provinsen Tamba, är Takamagahara
på jorden, varest himmelens och jordens gudar församlas och
diskutera och fastställa den gudomliga lagen och upprätta ett
fullkomligt och obefläckat kejserligt välde.

(5) Vi tro, att Kunitokodachi-no-Mikoto, rikets grundare, är en stor
skyddsgud, som skall utföra världens rekonstruktion och åstadkomma
fred och ordning i världen i enlighet med Amaterasu Omikami’s
upphöjda vilja.

(6) Vi tro, att Toyokumo-no-Mikoto är en stor gud av första
klassen, som biträder rikets grundläggare och går främst i
ådagaläggandet av välviljans och kärlekens fullkomliga dygd.

(7) Vi tro, att stiftarinnan av Omoto är den enda stora religiösa
läraren i världen och att genom hennes kropp
Kunitokodachi-no-Mikoto, rikets grundare, har givit den renaste och mest upphöjda
undervisning i Omoto för att visa det kejserliga väldets råmärken.

(8) Vi tro, att våra själar äro från gud härstammande andar, att
kroppen är guds käril och att det är vår plikt att befordra den
gudomliga styrelsens utveckling genom att oavlåtligen verka enligt
andens gudomliga principer, emedan anden är det väsentliga och
kroppen blott ett dess bihang.

(9) Vi tro, att vi med hjälp av de lokala skyddsgudar, som
uppenbarat sig på olika platser, och med hjälp av skyddsguden inom
oss själva kunna bevara själens och kroppens hälsa samt ernå
föremålet för våra böner.

(10) Vi tro, att om vi handla rätt med själ och kropp, vi skola
undfå gudomlig hjälp och nåd, och att om vi icke äro rättfärdiga
till själ och kropp, den gudomliga lagens hela stränghet skall
tillämpas på oss både i denna och den andra världen.


En viktig roll för Omoto-kyo s utbredning spela naturligtvis
ledarnas personligheter om vilka uppgifterna emellertid äro
mycket varierande. Kokusai framställer rörelsens stiftarinna
såsom en obildad bondkvinna och framhåller vid referatet av
hennes förkunnelse särskilt den plumpa mytologiska uppfattningen
av de genom henne talande drakgudarna. Och vissa tidningar
skildra den miljö, varur Omoto-kyo framgått, såsom synnerligen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:23:59 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1921/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free