- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Elfte årgången. 1921 /
169

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 3 - Omoto-Kyo. En ny religion? Japansk bolsjevism?. Av Vilmar Ljungdahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tiding i Kobe, Taisho Nichinichi, vari man bl. a. skall
publicera engelska översättningar av Omoto-kyo’s heliga skrift
O-Fudesaki.

På grund av den revolutionära karaktären av Omoto-kyo’s
förkunnelse intresserar sig inrikesministeriets polisbyrå starkt
för rörelsens verksamhet. Tidningarna berätta om viktiga
konferenser, som avse Omoto-kyo’s undertryckande och som bl. a.
resulterat i beslagläggande av en del propagandatryck. Pikant
är historien om ett dylikt beslag hos en amiral, vilkens höga
ställning ej kunde skydda de som farliga ansedda skrifterna.
Polisen lovar även att hålla ett vaksamt öga på Taisho
Nichinichi.

Även buddister och shintoister känna sig obehagligt berörda
av Omoto-kyo’s framgångar. Buddister av skilda sekter satte
i höstas i gång ett verkligt korståg, huvudsakligen riktat mot
Omoto-kyo. Och Mainichi berättar, hur man på av shinto
påverkat officiellt håll utarbetat planer för uppmuntran till
pilgrimsfärder till de stora shintotemplen i Ise, Kobe och andra
ställen samt till de kejserliga mausoleerna i Momoyama, varvid
man särskilt vill lägga an på studenter och skolungdom såsom
ett preventiv mot spridande av farliga idéer bland dem. Man
skall anordna speciella tåg direkt till Ise och Momoyama med
nedsatta biljettpriser samt på respektive platser organisera
hotellen och vidtaga andra åtgärder för pilgrimernas
bekvämlighet. Detta allt för att motverka Omoto-kyo.

Alla privata och officiella åtgärder för rörelsens
undertryckande tyckas emellertid endast giva den ökad livaktighet. Så
berättar Hochi, att huvudsätet för Omoto-kyo, Ayabe, dagligen
besökes av tusentals personer, mest unga män ur de bildade
och förmögna klasserna. Många stanna kvar i Ayabe och
ägna sig helt åt rörelsens tjänst, i det de i religionens intresse
övergiva allt, egendom och social ställning. Den egendom, som
ställts till Omoto-kyo’s förfogande, lär redan uppgå till
su-sem-man yen (ett uttryck, som betyder något mellan 30 och 70
millioner yen), och hela denna summa användes i propagandasyfte.
(Nu är dock Hochi känd för att gärna vilja »göra i sensation»,
varför dess uppgifter måste tagas med en viss reservation.)

Naturligtvis är Omoto-kyo föremål för en ytterst livlig
pressdiskussion, varvid omdömena äro högst varierande. Medan
somliga finna Omoto-kyo vara «a religion fitted for fools and

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:23:59 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1921/0182.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free