- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tionde årgången. 1920 /
25

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Wiens brandskattning. Av Ragnar Josephson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

WIENS BRANDSKATTNING. 25

badet, i sin ännu efter tre hundra år doftande och daggfriska
berså; Correggios sammetsmjuka Jupiter och lo och hans
graciösa Ganymedpojke med sin mörka fågel mot en strålande ljus
himmel, en gåva av Filip III till kejsar Rudolf II; Mantegnas
genomstungna härliga Sebastian vid sin renässanskolonn,
Lorenzo Lottos, Morettos förnämsta verk; och slutligen
Rem-brandts fascinerande självporträtt från 1650-talets slut, redan år
1720 i kejsar Karl VI:s besittning. Och förutom dessa
målningar några världsberömda unika föremål såsom Gemma Augustea,
en av de kostbaraste antika gemmer som finnas bevarade,
förvärvad till Wien genom köp av kejsar Rudolf II, eller
Benvenuto Cellinis mäktiga guldsaltkar för Frans I, det enda
guldarbete, som man bestämt vet är av konstnären, utförligt
beskrivet av honom i hans självbiografi. Antika vaser, enastående
renässansskulpturer samt två hundra illustrerade medeltida
handskrifter, vilka antingen härröra ur italiensk miniatyrskola
eller för något århundrade sedan haft en italiensk ägare, avsluta
den verkligt väl utvalda samling som i Elenco III kräves till
utlämning.

De tre sista elenchi behandla de fordringar, som uppställas
under förutsättning att de offentliga Wiensamlingarna skola
uppdelas på de olika nationalstaterna, som efterträtt den gamla
österrikisk-ungerska monarkien. Italien begär för sin del bland
annat alla antiker, funna i italiensk jord, samt hela den
märkliga estensiska antiksamlingen, som står uppställd i Hofburg
såsom gåva från marchese degli Abizzi till det österrikiska
huset Este; vidare hela majolikasamlingen, ty den är utförd i
Italien, samt allt av italienskt ursprung i rustningar, medaljer
vapen, mynt. För Görz, Triest, Trient och Albanien uppställas
dessutom omfattande krav på förflyttning av alla skatter, som
på ett eller annat sätt kunna sägas äga någon förbindelse med
dessa områden.

Den impuls, som italienarna sålunda giva i slutet på sin
skuldfordran, nämligen att småstaterna även skola hugga för
sig ur den väldiga skattkammaren, har icke blivit utan
resultat. Från dessa resa sig nämligen även häftiga anspråk att få
vara med om uppdelningen; om dessa fordringar kunna
avvärjas är troligtvis ännu ej avgjort. Ej heller vad som till slut
kommer att uppfyllas av Italiens jättefordran.

Men de handlingar och dokument som föreligga äro dock mer

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:23:37 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1920/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free