- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Nionde årgången. 1919 /
52

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Litteratur - Ur bokmarknaden. Av O. Wieselgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

52 LITTERATUR

ken visserligen även förefanns i Historiska miniatyrer men som där
icke fullt kom till sin rätt. Kejsar Claudius sitter och spelar
tärning med sin vän Gaius Silius. Kejsarens gemål Messalina
kommer in och förebrår Silius, att han spelar tärning, då han borde
följa henne på teatern. Claudius försvarar honom: han är tvingad av
kejsarens vilja, ty han är Caesars slav, han som alla andra romare.
Messalina replikerar:

Han är din slav, men han är min man!

CLAUDIUS.
Din man? Jag är ju gift med dig!

MESSALINA.
Jå, vad gör det?

CLAUDIUS.
Ska du gå och gifta dig utan att fråga mig om lov?

MESSALINA.

Jaa!
CLAUDIUS.

Du är rolig, Messalina, i alla fall! Och jag förlåter dig. Gå, mina
barn och roa er! Narcissus spelar med mig.

Det är ett replikskifte, som skulle prytt sin plats i något av de
klassiska Upsalaspexen. Men som detalj i ett drama, avsett att
framkalla världshistoriska perspektiv, är det inte riktigt lika lyckat.

Vid sidan av denna trilogi inrymmer volymen även ett
ofullbordat drama med titeln Holländaren, ur vilket ett fragment redan för
länge sedan publicerats i samlingen Ordalek och Småkonst. Det
parti av dramat, som föreligger utarbetat, är endast en ny inlaga i
Strindbergs stora process mot kvinnokönet och som sådan varken
bättre eller sämre än alla hans övriga; följaktligen har envar, som
slipper läsa den, anledning att vara belåten. Mera ansatser till
verklig dramatik finner rnan i fragmentet Starkotter skald, ett skådespel
med fornnordiskt ämne, som måhända, ifall det fullbordats, kunde
ha blivit ett betydande verk. Volymen avslutas med inledningen till
ett drama med titeln Toteninsel, vilket för oss in i den tankekrets,
ur vilken Blå boken vuxit fråm; det finnes också omtalat i
supplementet till dess första del. »Skriver för närvarande på Toteninseb,
omtalar Strindberg i april 1907, »där jag skildrar uppvaknandet efter
döden och det som sedan följer men tvekar och fasar för att blotta
livets bottenlösa elände.» Det var under denna tid som Strindberg
straffades av Gud genom att i fyrtio dagar få äta kall och urkokt
mat ur en mathämtare i sitt eget kök. I öfverensstämmelse härmed
handlar dramat också i huvudsak om för litet kokta ägg, dåliga
affärer, rakknivar, som av en oförståndig hustru använts att spänta
stickor med o. s. v. Att det icke blivit färdigskrivet lärer därför
näppeligen kunna väcka någon saknad.

Fyra nya delar hittills otryckta Strindbergsarbeten äro annonse-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:23:12 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1919/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free