- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Sjette årgången. 1916 /
62

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Litteratur - Ur bokmarknaden. Af O. Wieselgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

B2 LlTTKKATtm

gör gällande att den genom sitt ensidiga intresse för det sjuka, det
passiva och det viljelösa beröfvat diktningen dess lifskraft och
förvandlat den från allvarlig konst till ett lekverk för slappa dilettanter.
Koncentration, förenkling och stilisering äro lösensorden för den
litterära riktning, som Pär Lagerkvist företräder. Mot hvarje form af
konstnärlig realism eller naturalism ställer han sig principiellt
afvisande. Verkligheten har för honom intresse endast för så vidt den
kan lämna motiv tillräckligt betydelsefulla för att af den skapande
fantasien omsmältas till konst; däremot anser han att konstnären
själf-villigt frånsäger sig sin förstfödslorätt och binder sina händer, om
han ställer sig i något direkt beroende af densamma. En orealistisk,
strängt stiliserad diktning i en form, som utesluter allt tillfälligt och
oväsentligt, närmast väl tänkt som öfverensstämmande med
Flau-berts konstprinciper, är hvad som i hufvudsak motsvarar författarens
litterära ideal. Kärnpunkten i hans estetiska teori skulle kunna
uttryckas med följande ord, hämtade ur ett bref från Flaubert till
George Sand: »Jag tror att den stora konsten är vetenskaplig och
opersonlig. Man måste genom en intellektuell ansträngning tvinga sig
till att gå upp i de gestalter, man skapar, och ej forma dem efter sin
egen personlighet.» Det är mot bakgrunden af en dylik
konståskådning som man har att bedöma Pär Lagerkvists författarskap.

De fem noveller, som samlats i föreliggande volym, behandla alla
ämnen från världskriget. Liksom motiven äro besläktade så äro
äfven stil och framställningssätt af likartad beskaffenhet. Författaren
söker i öfverensstämmelse med sin teori undvika alla realistiskt
verkande episoder och smådrag; han håller sig till det väsentliga
och meddelar blott hvad som omedelbart har betydelse för
händelsernas utveckling. Stilen är afsiktligt tung oeh liksom pressad,
satserna korta och kraftiga. * Författaren vill tvinga läsaren att böja sin
fantasi efter hans egen, vill för hans ögon framkalla en rad af
bestämda bildintryck och hos honom väcka den stämning af tungt och
tragiskt allvar, som bildar grundtonen i hans berättelser. Detta sitt
konstnärliga sträfvande har han äfvenledes genomfört med stor
framgång. Ingen kan läsa hans noveller utan att gripas af intensiteten
och styrkan i hans berättarkonst. Han är fri från efFektsökeri och
oäkthet, och vid sina försök att åstadkomma en enhetlig stilisering
har han lyckligt undvikit den eljest nära till hands liggande faran
att falla in i manierism. Bäst af hans berättelser är kanske den
sista, En broder söker sin broder. Men äfven de öfriga, särskildt
den på ett motiv från gränsstriderna vid världskrigets början byggda
novellen Del röda skenet, stå i konstnärligt hänseende på ett högt
plan. Som helhet sedt kan Lagerkvists novellsamling utan öfverdrift
betecknas som en bland julens intressantare litterära nyheter, och
afgjordt är, att den ger oss rätt att hoppas mycket af författarens
kommande utveckling.

Som vi redan af antalet i ofvanstående öfversikt anförda böcker
kunna se, ha de dåliga tiderna icke i någon märkbar grad påverkat

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:21:17 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1916/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free