Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 6 - Om textil kyrkokonst i Sverige. Af Agnes Branting
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
404
AGNES BRANTING
görelse, är emellertid tillräcklig för att framställa en ganska tydlig
bild af vårt lands kyrkoskrud alltifrån 1100-talet intill vår tid.
Hufvuddelen häraf är importerad. Flere af hithörande föremål
utgöra viktiga led i textilkonstens allmänna historia. Så äga
vi broderier af guld, silfver och silke från 12- och 1300-talen
utförda i Frankrike och England, de båda länder som i
gotikens anda skapade en broderikonst af största betydelse. De
franska och engelska broderierna, hvilkas förebilder ofta varit
miniatyrmålningar, voro högt prisade och eftersökta icke endast
i Västeuropa, utan äfven i Rom och andra orter. De hafva i
Tapet. Broderi af yllegarn å lärft, svenskt arbete, 1100-talet.
Skogs kyrka. Hälsingland.
viss mån varit grundläggande för kyrklig broderikonst i flere
länder, däribland, som jag längre fram skall nämna, äfven i
Sverige. Bland öfriga textilier i våra kyrkor märka vi dyrbara
sidenväfnader med rika i guld och silfver broscherade mönster,
som under 12- och 1300-talen importerats från Italien med
Lucca som hufvudort. Sammets- och damastväfnader från
Venedig, Florens och Genua infördes äfven i mängd under hela
1400-talet och 1500-talets första årtionden. Från Rhenlandet,
Westfalen och Nederländerna tillfördes oss flertalet af de väfda
och broderade bårder, som vi finna å korkåpor och mässhakar
under senast nämnda tidrymd.
Under 1500-talet, efter reformationen, blir den svenska
kyrkoskruden föga tillökad. Medeltidsstämningen låg dröjande kvar
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>