- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Femte årgången. 1915 /
291

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 4 - Litteratur - Hernösandsutställningen för kyrklig konst. Af Gunnar Silfverstolpe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LITTERATUR

291

öppnades för den ännu friskt pulserande skönheten i sådana arbeten
som exempelvis Nora-funten och Hafverö-Mikael! Icke minst för
konstnärer torde ett studium af den gamla kyrkokonsten ge ett rikt
utbyte. (Jag tänker då särskildt på dem, som syssla med rent
dekorativa uppgifter!)

Det ligger nära till hands att kasta en jämförande blick på
Hernö-sandsutställningen och dess närmaste föregångare — den Strengnäsiska.
Den senare framstår då gifvetvis som den rikare. Helt naturligt, då
Mälarbj^gden ju redan i sitt läge mellan några af landets
kulturcentraler har så mycket större förutsättningar att komma i kontakt med
den bästa in- och utländska konsten än den afsides liggande
Norrlandsbygden. Det är snarare ägnadt att förvåna, att så många verk
af första rang ha kunnat hitta vägen upp till
höga Norden — och detta redan mycket tidigt.
Bygden där uppe har ju under medeltiden saknat
de klosterinstitutioner, hvilkas betydelse för den
kyrkliga konsten varit så stor, och har under
senare tid varit alldeles utan de bofasta
adelssläkterna, om hvilkas rika donationer
Strengnäs-utställningen så ofta vittnade. Det är rörande
att se den sträfvan att skaffa det bästa tänkbara,
som de norrländska församlingarna — åtminstone
under medeltiden — lade i dagen, då det gällde
kyrkornas utsmyckning. Under senare tid fick
importgodset dock ofta vika för
provinskonstnärernas verk — billigare och lättare tillgängliga,
som de voro. Den relativt förfinade smak,
som förskaffandet af dessa verk röjde hos
köparna, har dock senare råkat på förfall.
Tarf-liga snickeriarbeten ha fått ersätta det gamla.
»Så godt som allt utställningsgods (silfver och
kronor undantagna) utgjordes af föraktade och
undanstufvade spolier.»

Men nu till publikationen! Det måste från
början sägas, att den är ett vackert arbete, som
kommer med mycket nytt. Studierna bära
prägeln af genomarbetning och röja den klara
saklighet, utan hvilken all konstforskning är
värdelös. En sådan guldgrufva som Strengnäsboken blir den ju icke, men
detta sammanhänger med det fattigare materialet och
utställningsortens aflägsenhet, som hindrade ett sådant tillopp af forskare, som det,
hvilket kom Strengnäsutställningen till del.

Boken inledes med en öfversikt af utställningens tillkomsthistoria,
författad af fil. lic. Th. Hellman, sekreterare i »Föreningen för
Norrländsk Hembygdsforskning», hvilken anordnade utställningen.
Härefter följa några »Utställningstekniska annotationer» af Johnny
Roosval. Den sistnämnde är väl den nu lefvande svensk, som gjort mest
för studiet och lefvandegörandet af den kyrkliga konsten i vårt land.

S:t Mikael.
Häfverö, Medelpad.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:20:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1915/0297.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free