- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Femte årgången. 1915 /
15

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 1 - Strömkantring. Af Edvard Lehmann

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

personligen berörd af kristendomen och uppfattade denna i dess
enhet med gammalt och nytt Deutschtum, kände man ingen
religiös rörelse, som motsvarade den nationella renässansen.
»Gründer»-tiden, det industriella uppsvinget och de många materiella
intressen, som gjorde sig gällande under den nya
riksbildningen och kulturutvecklingen, erbjödo heller ingen gynnsam
jordmån för religiös lyftning; och alldeles förvånande är bristen
på poetisk produktion, särskildt af idealistisk färg sådan man
haft rätt att vänta af den nyväckta nationella hänförelsen. Icke
ens en ny musik kunde denna skapa i musikens främsta
hemland. Wagner hade gifvit sitt bästa redan före 1870.

Det var under dessa auspicier, som en ny generation bildade
sig i Norden och aflöste den nu i akademiska former stelnade
romantiken. Intet under, att det blef naturalismen, som bildade
skola i litteraturen, och realistiska, delvis materialistiska
riktningar, som togo ordet i filosofi och samhällslära. Starkast i
Danmark under Brandesianismens radikala och Höffdings liberala
version af tidsandan. I. P. Jacobsens genomförda naturalism,
Gjellerups och Herman Bangs första forcerade realism blefvo
skaldernas eko af de nya rösterna. Strindbergs första period är det
svenska motstycket till dessa nybildningar, som trots all brytning
med den bildade opinionen och den officiella romantiska
efterklangspoesien lätt fingo insteg hos en generation, som på
förhand var disponerad för en dylik förkunnelse.

I Sverige hade denna strömning visserligen en stark motvikt
i den från Viktor Rydberg och Pontus Wikner utgående
religiösa idealismen, och lika kraftigt verkade äfven i Sverige de
norska skaldernas allvarliga lifsdiktning; men den nya tiden
behöll sin naturalistiska prägel och drog ungdomen in i en liflig
opposition mot bleknade religiösa ideal.

Emellertid — det som gällde i Danmark på 70-talet och i
Sverige på 80-talet, gäller ej numera, och traditionen från
dåtiden skall ej vilseleda vår syn på den generation, vi själfva
tillhöra. Världslifvets rytmik har bragt ett omslag äfven i dessa
förhållanden, och en apostel från den tiden ser sig nu med
ängslan och bekymmer om efter frukterna af den säd, han
sådde. Det märkes äfven på Strindbergs produktion. Full af
eld i all sin id, ständigt upptagen af och absorberande det som
rörde sig i tiden, följde han denna på nya vägar in i en värld

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:20:38 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1915/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free