- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tredje årgången. 1913 /
473

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 7 - Illustrationens betydelse för annonsen. Af T. Roxendorff

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ILLUSTRATIONENS BETYDELSE FÖR ANNONSEN

En ordlekande annons med förträfflig artistisk
verkan.

oss en bild som är slätstruken och tam och följaktligen framför
allt icke lämpar sig för annonsbruk.

Skall en fotografi användas för reklamändamål, är det i
hvarje fall af yttersta vikt att den är tagen af en person, som
förstår sin sak. När man väljer en tecknare, väljer man honom
efter hvad han gjort förut. På samma sätt måste man vid valet
af fotograf ihågkomma, att den ende som kan gifva fotografien
själ är den som står
bakom kameran.
Kameran gör det icke;
och den fotograf som
icke besitter en god
portion personlig smak
och uppfattning, som
icke förstår att
behandla kameran
endast såsom sitt yrkes
rent mekaniska
hjälpmedel, får i fotografien
endast fram en död bild. Lika litet som man för en
reklamteckning vanligen använder sig af en porträttmålare, bör man
för en reklamfotografi använda en porträttfotograf.
Reklam-fotografien kräfver sitt studium och sin erfarenhet lika väl som
reklamteckningen.

Då mången annonsör ofta önskar visa sin vara i händerna
på en tilltalande figur, framställer sig dessutom alltid svårigheten
för honom att erhålla en lämplig fotografisk modell. Många
verkligt kraftiga och vackra annonsillustrationer hafva
framställts med kamerans hjälp och hafva efter vederbörliga och
dyrbara retuscheringar måst rubriceras som mycket lyckade;
men i åtta fall af tio skall man finna att en god
annonsillustration är utgången från artistens ritstift eller pensel.

Med erkännande af teckningens afgjorda företräden för
annonsen har man i den legaliserat konsten. Konsten har också
på sista tiden funnit en ny, mycket stor och tacksam afnämare
i den moderna reklamen, som allt mer och mer börjar taga dess
tjänster i anspråk. Och det med rätta, ty ju mera intellektuellt
arbete som nedlägges på reklamen, dess större utsikt har den
att fylla sin mission. All reklams syfte är ju att vara attraktiv,
och klart är, att ju högre konstnärliga moment den då inför-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:19:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1913/0481.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free