- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Tredje årgången. 1913 /
445

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 6 - Dagens frågor - Studier i svensk kyrklig konst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DAGENS FRÅGOR 445

sen afglans af den adliga ståten: före kistan går en af den dödes
anhöriga med ett hvitt träkors, som bär den dödes namn och data på
en plåtskifva. Efter begrafningen sättes korset ned på grafven, liksom
begrafningsvapnen upphängdes i koret.

Det återstår endast att hänvisa till den ingående behandling, de
utställda målningarna, silfverföremålen och textilierna gjorts till
föremål för. Beträffande det kyrkliga måleriet konstaterar d:r
Wettergren i sina »Studier från Strängnäsutställningens afdelning för
måleri», att så godt som all konstnärlig tradition och kontinuitet
försvunnit, sedan kyrkan upphört att vara »den enande
uppdragsgifva-ren.» Måleriutställningen bestod af ytterst heterogena element. En
serie af de mest värdefulla konstverken har emellertid gifvit d:r
Wieselgren anledning till en öfversikt, som sträcker sig från de
bekanta 1500-tals-målningarna i Danvikens kapell till K. F. von Bredas
porträtt af Olof Larsson i Bie. »Kristi grafläggning», en eljest ej
framstående tafla från Taxinge kyrka, har genom sin komposition
föranledt intendenten Romdahl till en närmare undersökning. Han
uppställer den hypotesen, att ifrågavarande tafla skulle vara en kopia
af ett konstverk ur en serie af tolf passionsmålningar af Jordaens,
som Karl X Gustaf inköpte. På grundvalen af porträtt och epitafier
har vidare fröken Agnes Branting företagit intressanta studier om
Vingåkersdräktens historia.

Fröken Branting har likaledes i studierna publicerat ett flertal
undersökningar om olika textilier, ett område, där äfven hrr Romdahl,
af Ugglas och Bseckström varit verksamma. Silfverföremålen i
Strängnäs stifts kyrkor har slutligen intendenten Upmark ingående
behandlat, och friherre Cederström fullständigar Strängnässtudiernas
undersökningar beträffande textilia och silfver genom en öfversikt af
»Polonica».

På denna plats har det endast varit oss möjligt att gifva en
antydan om det växlande innehåll, Strängnässtudierna i angenämaste
form bjuder. Äfven denna hastiga öfversikt vore emellertid otillåtligt
ofullständig, om det praktiskt-estetiska program, som
Strängnäsutställningen äfven tjänat, förbiginges med tystnad. Vi tillåta oss att
återgifva några rader ur professor Gurmans inledning, som synas oss
klart belysa de förhoppningar, initiativtagarna hyste om verkan af
den kännedom om kyrklig konst, Strängnäsutställningen förmedlade
— och genom de nu utgifna studierna alltjämt förmedlar.

»Med den allt vidare spridda kunskapen skall också komma
uppskattningen af de gamla konstverken, och därmed skall en ny tid
randas för dessa. De skola åter vandra ned från vindar och bodar
in i kyrkorna för att uppsättas på hedrade platser och skyddas mot
all ytterligare förstörelse vare sig genom vanvård eller — hvad som
ibland kan vara än värre — genom pietetslös restaurering.
Församlingarna skola åter vänja sina ögon vid att se konstverk och åldriga
minnesmärken pryda kyrkorna samt kanske till och med af de gamla
föremålen lära sig förstå värdet af att äga en gammal kultur, styr-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:19:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1913/0453.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free