- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Första årgången. 1911 /
473

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 7 - En inledning till religionshistorien. Af Oscar Wieselgren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EN INLEDNING TILL RELIGIONSHISTORIEN 473

och hyllat den ortodoxa treenighetsläran. Om man också i
allmänhet icke lät sig hänföras till konstruktioner fullt så djärfva
som denna, dröjde det likväl i själfva verket mycket länge,
innan man i metodiskt hänseende uppnådde en riktigare
ståndpunkt. Först i samband med den komparativa
språkforskningens och etnografiens utveckling under det nittonde
århundradet blef religionshistorien en verklig vetenskap. Men, som
det så ofta händt i forskningens historia, gjorde man sig i
början allt för stora förhoppningar; man trodde sig vara vid
målet, då man i själfva verket ännu icke hunnit till den första
milstolpen på vägen. Den tid, som borde varit det metodiska
materialsamlandets och den kritiska sofringens, blef i stället
ägnad åt de mest vidtomfattande kombinationer och de
djärfvaste synteser. Allt hvad man vid denna tidpunkt ville och
hoppades uppå inom religionshistorien kan innefattas i ett
namn: Max Muller. Men fastän hans system anlades i sällsynt
storslagna dimensioner, så har dess skeppsbrott icke desto
mindre varit så grundligt, att knappast något enda af alla hans
uppslag lefver kvar inom den moderna religionsvetenskapen.
De vägar, som dess representanter beträda, äro helt andra,
men de föra vida säkrare till målet, om de också leda fram
genom mindre poetiska omgifningar än Max Mullers af
symboliskt uppfattade naturföreteelser befolkade sagoländer.

Den, som utan att ha tid eller tillfälle att med verklig
vetenskaplig noggrannhet ägna sig åt religionshistoriens studium
likväl önskat få en orienterande öfverblick öfver dess
problemställning och en elementär insikt i dess metodik, har hittills
varit hänvisad till arbeten på främmande språk, sådana som
exempelvis Jevons’ Introduction to the history of religion eller
Tieles Inleiding tot de Godsdienstwetenschap (det senare
arbetet föreligger i förbigående sagdt äfven i tysk och engelsk
öfversättning). Sedan kort tid finnes det emellertid på svenska
tillgängligt ett arbete, hvilket, om det också naturligtvis icke
helt och hållet kan ersätta studiet af mera omfattande och
systematiskt anlagda öfversiktliga verk sådana som de i det
föregående omtalade, dock är ägnadt att i ej ringa grad
underlätta den vetenskapliga nybörjarens såväl som den intresserade
lekmannens första orienteringsförsök på religionshistoriens
område, nämligen professor Martin P:n Nilssons »Primitiv religion».

Författarens uppgift har, som hvar och en måste inse, inga-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:18:20 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1911/0479.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free