- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Första årgången. 1911 /
349

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 5 - »Modern teologi». Af August Johansson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MODERN TEOLOGI 449

Det ligger nära till hands att göra två invändningar mot
denna framställning. Den ena: din teckning af den moderna
teologien är öfvervägande formell; du talar mest om dess
arbetsmetoder o. dyl., låt oss höra lite mer om dess innehåll. Den
andra: det är en skönmålning af den moderna teologien, i
lefvande lifvet är den visst icke så där vacker.

Båda anmärkningarna ha ett visst fog för sig. Som svar på
den förra vill jag emellertid peka på två omständigheter. Först:
jag tror verkligen, att den största eller åtminstone
grundläggande och lättast insedda skillnaden mellan modern och
omodern teologi ligger just på arbetsmetodens område; förstår man
icke den skillnaden, så förstår man icke skillnaderna i fråga
om innehåll, men har man kommit underfund med den förra,
så faller från den ljus öfver de senare. Och för det andra:
den moderna teologiens innehåll är icke enhetligt, den moderna
teologiens män äro, som Beskow framhåller (sidd. 5—6), icke ett
parti med fastslaget program, utan de äro en samling
arbetskamrater; eller — med en annan bild — de äro icke en stramt
organiserad här, utan de äro en friskyttekår. Många af de
grofva missförstånd i fråga om modern teologi, som man så
ofta möter, bero på att man envist sluter ögonen till för detta
faktum.

Den andra anmärkningen är också riktig. Jag har försökt
måla den moderna teologien sådan den äi% när den gör
verkligt skäl för sitt namn. Men nu vill jag försöka komplettera
denna målning genom att till sist peka på några faror, för hvilka
den moderna teologien synes mig vara mer utsatt än den
omoderna.

Den moderna teologien riskerar att hamna i en likgiltighet,
som man tar för tolerans, men som i själfva verket är dennas
karikatyr. Det går lätt så, när man i medvetande om den
absoluta sanningens oåtkomlighet sträfvar att förstå allt och
alla, göra rättvisa åt allt och alla, se sanningskorn hos allt och
alla, ta lärdom af allt och alla. Hvem har rätt, Jesus eller
Buddha, Luther eller Loyola? Jå — de ha väl rätt, och de ha
väl orätt, hvar på sitt sätt. På hvilken sida ställer du dig då?
På ingen, icke vill jag ta parti, hvarje partitagande innebär
mer eller mindre orättvisa. Denna märglöshet är en mycket
allvarlig fara för den moderna teologien.

Den moderna teologien riskerar att återupplifva den gamla

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:18:20 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1911/0355.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free