- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Första årgången. 1911 /
341

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 5 - »Modern teologi». Af August Johansson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MODERN TEOLOGI 341

Här har Beskow utan tvifvel träffat en mycket viktig punkt.
Men han har knappast träffat kärnan i den moderna teologiens
väsen och gör heller icke anspråk på att det ha gjort. Den
historiskt kritiska bibelforskningen är nog blott en yttring eller,
om man så vill, en tillämpning på ett speciellt arbetsområde af en
allmännare princip. Kanske man skulle kunna uttrycka denna
så: den moderna teologien sträfvar efter lefvande sammanhang mellan
teologien och tidens öfriga vetenskapliga arbete. Vetenskapen är
en organism; det är samma lifssafter, som genomströmma dess
olika delar. Afstänges en lem från lefvande förbindelse med
organismen i dess helhet, så tynar den och dör.

Det anses ofta bidraga till tankarnas klarhet, att man låter
dem röra sig i antiteser. Hvad är då motsatsen till modern
teologi? Tydligen icke, som några mena, »positiv» teologi; de
båda begreppen äro ungefär lika motsatta som t. ex. gul och
rund.

Månne konservativ teologi? Den motsatsen låter bättre. Men
hvem är konservativ? Månne icke den, som vill taga vara på
allt värdefullt i det gamla, den, som icke vill släppa det gamla,
förrän han kan sätta i stället något nytt, om hvars
öfverlägsenhet han är öfvertygad? Och detta innebär icke någon som
helst motsats till modern. Jå, jag skulle rentaf vilja säga, att
vår moderna teologi eo ipso är konservativ; ty det är ett
oför-ytterligt drag i vår tids vetenskap, just att den söker känna
igen sanningen och sanningssträfvandet i alla gamla tider, äfven
de för oss mest främmande.

Nej, motsatsen till modern teologi skulle väl vara den teologi,
som — medvetet eller omedvetet, afsiktligt eller oafsiktligt —
isolerar sig från tidens öfriga vetenskapliga arbete. Man skulle
möjligen kunna kalla en sådan teologi gammaldags; men fullt
lämpligt är icke detta namn, därför att det ligger nära till hands
att taga det i samma mening, som vi nyss funnit i ordet
konservativ. Bättre torde det då vara att helt enkelt tala om
omodern teologi.

Men i själfva verket är det mycket tvifvelaktigt, om
någonting blir klarare, genom att man uppställer en sådan antites.
Ty i lefvande lifvet är gränsen flytande. Någon konsekvent
omodern teologi är icke möjlig. Den teologi, som medvetet vill
vara omodern, tror sig kunna isolera sig från tidens öfriga
vetenskapliga arbete, därför att den tror sig ha funnit den tidlösa,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:18:20 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1911/0347.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free