- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Första årgången. 1911 /
162

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 2 - Dagens frågor - Japanska konstutställningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

162

DAGENS FRÅGOR

digare representanter än de karaktärs- och intelligensfria litterära
Paris-dekadenter, som där hafva att utföra förpostfäktningarna med den
utvalda japanska förtruppen.

Med en helt annan och för oss väsentligt angenämare sida af det
japanska folkets verksamhet ha vi fått tillfälle att stifta en närmare
bekantskap genom den
ytterst intressanta och väl
anordnade utställning afjapansk
konst, hvilken sedan midten
af januari pågår i
Konstakademiens byggnad i
Stockholm. Det högst betydliga
arbete, som erfordrats för
att realisera denna
utställning, har ålegat en särskild
styrelse bestående af
professor Oscar Björck,
amanuensen vid Nationalmuseum Erik
Wettergren, direktör A. Lilja
och fil. kand. E. N}7lander.
Den af amanuensen
Wettergren författade
utställningskatalogen bidrager i hög grad
att göra utställningen så
lärorik och njutbar för den i
Japans konstförhållanden
oinvigde besökaren, som den
verkligen är. Katalogen är
nämligen försedd med en
inledning, där koncentrerade
öfversikter lämnas öfver de
olika japanska konstarterna, delvis äfven öfver andra japanska
kulturförhållanden. Det är ju naturligtvis så, att vi med våra vid helt andra
konstformer invanda ögon till en början hafva
ganska svårt att finna oss tillrätta inför dessa
massor af för oss nya konstnärliga
uttrycksformer. Vi förledas därvid så lätt till att
antingen helt och hållet underskatta det
konstnärliga värdet hos produkter af en främmande
kultur eller också — kanske lika ofta —
att öfverskatta det. Det fordras lång tid och
mycken kunskap för att kunna ackomodera
både sina lekamliga och andliga ögon till
att se fullt klart och förstående på en så
främmande kulturs konstnärliga
uttryckssätt. För dem, som sträfva att åtminstone
i någon mån nå fram därtill, skall denna utställning och dess lärorika
katalog vara en utmärkt hjälp. Redan det första genomläsandet torde

Orn sittande på en tallgren. Färgträsnitt af

Utagawa Toyohiro (1773—1828).

(Kai. N:o 331.)

Netsukeaf ben. Knapp för
gördelhänge^ (Kai. N:o G28)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:18:20 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1911/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free