- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Femte årgången. 1895 /
147

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Evolutionsläran och kristendomen.

III.



Det är tydligt, emedan bestämdt uttaladt, att Drummond anser
evolutionsläran, så fattad, som han framställer den, fullkomligt öfverensstämma
med kristendomen. Också måste erkännas, att det gifves åtskilligt i hans
evolutionsteori, som är nära släkt med kristendomens etiska sida,
framförallt hans betonande af kärleken, såsom en hela naturen genomgående, i
olika grader sig uppenbarande kraft. Icke desto mindre kan man icke
undgå att med en viss förvåning läsa, huru lättvindigt förf. affärdar denna
sak, alldeles som om den på grund af hans framställning af
evolutionsläran vore själfklar. Detta kan endast förklaras däraf, att han i glädjen
öfver upptäckten, att det ej blott är kampen för den egna, utan äfven
lika mycket, om ej mera, kampen för andras tillvaro, som bildar
häfstången i utvecklingen, och att den hela tillvarelsen i viss mening bärande
själfuppoffringslagen i kristendomen har fått sitt etiska uttryck och
förverkligande, glömmer, att den kristliga kärleken har sin källa i en alldeles
specifik gudomlig nåd och därföre aldrig kan blifva en på evolutionens väg
vunnen sedlig höjd, såsom den ju ock icke är hela kristendomen. Ty till
kristendomens väsen, subjektive taget, hör ock det lefvande hopp, som gifver
en kristens lif dess evighetskarakter, evighetsallvar och evighetskraft.
Därjämte får det icke glömmas, att kristendomen innefattar en egendomlig
världsåskådning, hvars karakter bestämmes af uppfattningen af Gud och
hans förhållande till världen och i sammanhag därmed af Kristi person
och verk. Kristendomens objektiva sanningssida måste därför nödvändigt
tagas med, när man vill öfverväga och afgöra, huruvida evolutionsläran,
likasom hvarje annan teori, som kan bringas i relation till kristendomen,
öfverensstämmer med honom eller ej. Vår tid med dess ensidigt
historiska och naturalistiska betraktelsesätt af tillvarelsen visar en afgjord
motvilja för allt, som icke låter sig inpassa i den tidshistoriska ramen,
äfvensom mot allt öfvernaturligt, ja ända därhän, att hvarje reflektion på det,
som ligger inom det metafysiska området, afvisas såsom ett ofruktbart,
att ej säga skadligt grubbel. Därföre får ej heller kristendomen vara en
specifik gudomlig uppenbarelse, utan skall dragas ned och in i denna
naturliga evolution, som är så bekväm att tillgripa, men som är så långt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:17:38 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1895/0153.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free