- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Första årgången. 1891 /
349

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Literära notiser.

Svensk konst och svenska konstnärer i 19:de århundradet af

Georg Nordensvan — så är titeln på en publikation, hvars första häfte i
dessa dagar utkommit. Ett arbete öfver detta ämne kan, om något, sägas
vara af behofvet påkalladt, och herr Nordensvans nya bok har därför
tvifvelsutan en mission att fylla.

Den svenska- konstens historia har redan allt för länge varit oskrifven,
och om man med ett lands konsthistoria menar en på djupa och omfattande
studier grundad och vetenskapligt genomförd skildring af-dess’konstutveckling,
så skall den nog i sin helhet ännu länge så förblifva. Orsaken härtill är icke
så mycket den, att det konsthistoriska materialet hos oss är så ringa och så
svårtillgängligt, och uppgifter därför så mycket svårare än annorstädes, som
icke så mycket mer, ß,tt den läsande publiken hos oss är så ytterst fåtalig och
ingen därför känner sig hågad att utgifva arbeten, hvilka som affär betraktade,
skulle bli allt annat än lysande. Att ali rent vetenskaplig literatur hos oss är
så litet uppmärksammad af äfven den mera bildade allmänheten, är ett fel,
som vanligen skrifs på tidsandans räkning — jag tror, att om vi anställa en
liten jämförelse med huru därvidlag förhåller sig i andra länder, få vi nog
äfven gifva vårt nationallynne sin andel af ett blott alltför berättigadt klander.
Det glänsande (om än aldrig så ytligt), det pikanta och retande äro egenskaper
som en bok måste ega, ifall den skall kunna räkna på någon större publik
hos oss, — framför allt den måste vara lättläst, d. v. s. får ej taga
tankeförmågan för mycket i anspråk. På det vetenskapliga området ha dessa
publikens behof gifvit upphof till alla dessa populära framställningar, hvilka hös oss
mer än annorstädes numera äro så talrika. Då nu den publik som öfver hufvud
taget bryr sig om att inhemta något vetande alis, föredrar att göra det på
detta bekväma, något ytliga sätt, så må man ej klandra, att våra förläggare
gärna utgifva dylika arberen, att våra författare skrifva dem.

Att döma af prospektet till herr G. Nordjensvans nya bok skall den blifva
en framställning af ofvanbeskrifven art. Den lofvar att inom det korta
utrymmet af 12 häften lemna en historisk, kritisk öfverblick öfver den svenska
konstens utveckling under ett helt århundrade, och den skall illustreras af ej
mindre än trehundra afbildningar af konstverk, porträtt m. m. Efter att ha
genomläst författarens företal, finner man emellertid, att han synes ämna gifva
vida mer än man af bokens populära beskaffenhet har rätt att vänta. Han
har tydligen idkat långa och djupgående förstudier. Den svenska
konsthistorien är ju en så godt som obruten mark, och herr N. har utom de få tryckta
källor som finnas, fått söka sitt material ganska vida omkring; en viktig del
af detta material har varit de brefsamlingar, han haft tillgång^ till, och han
synes i dem gjort en ganska rik skörd af nya upplysningar, fakta, data,
samtida omdömen o. s. v. Det förefaller således, som förf. skulle kunna under

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:16:58 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1891/0357.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free