- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / Första årgången. 1891 /
293

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från konstutställningen i Göteborg.

IL

Landskapsmålningen är den branche af måleriet, som på
Göteborgsutställningen, i jämnbredd med porträttet, är rikligast företrädd, och just inom denna
afdelning erbjudes oss bästa tillfället till jämförelse emellan den äldre och den
nyaste skolan; här äro motsättningarne skarpast och här äro öfverdrifterna å
ömse håll mest framträdande. Vare sig man beundrar den riktning, som
fördjupar sig i detaljer eller den, som endast afser stämning, totalverkan, äro de
fordringar man i våra dagar ställer på ett modernt landskap mycket stora.
Därtill kommer, att herrar friluftsmålare spelat landskapsmålarne det sprattet,
ått till sina figurer måla verkliga stämningsfulla landskap, hvilket haft den
påföljd, att desse senares bilder, utan staffage, ofta nog te sig tomma och liflösa
eller att deras staffagefigurer, såsom ostuderade, verka störande. Man skulle
kunna uppdraga samma jämförelse mellan friluftsmåleriet och ett landskap utan
figurer, som emellan fotografiska vyer före och efter Ögonblicksfotografiens
uppfinnande. Fotografen valde förr hälst den tidiga morgonen, när inga
människor voro i rörelse, då han däremot nu ej känner sig bunden af några sådana
svårigheter, och kan lemna samma vyer, men fulla af lif. Jag frågar, om ej
publiken hellre köper en fotografi från Paris, t. ex. avenue de 1’Opera, med
vagnar, hästar, promenerande etc. än en af de bilder, man ännu fick för ett
tiotal år sedan, framställande ett naket arkitekturmotiv, möjligen med en eller
annan stillastående eller suddig figur. Likaså synes mig vara förhållandet
med de landskapsmålningar, där figurer saknas eller där figurerna äro stude-^
råde. De bilder, som återgifva större vyer, då figurerna gifvetvis skulle blifva,
försvinnande små, . om de ens behöfvas, komma naturligtvis ej under denna
kategori. Men se t. ex. på Schultzbergs nu utställda stora landskapstaflor,
därhän insatt figurer, hvilka på intet vis motsvara de fordringar man ställer på
dylika i en friluftsmålning; konstverken skulle onekligen vunnit på, om
figurerna varit borta, men å andra sidan huru tomma och ödsliga skulle de ej te

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:16:58 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1891/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free