- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / 1873 /
139

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KYRKA OCH STAT I NITTONDE ÅRHUNDRADET, 139

kring dubbelt så talrik som den katolska, kan väl synas gifva en
borgen derför, att inom riksdagen ingen majoritet skall kunna vinnas
för en klerikal och intolerant regering. Men proportionen mellan
katolsk och protestantisk befolkning är, som bekant, inom rikets olika
delar alis icke densamma: Tyskland sönderfaller i en större del med
öfvervägande protestantisk, och en mindre del med öfvervägande ka-
tolsk, för religiös fanatism och ultramontana inflytelser mycket mot-
taglig befolkning. Då nu denna måste betraktas såsom en politisk
faktor, och då den kan begagnas såsom verktyg för planer och syf-
ten, hvilka på kyrklig grund äro fiendtliga emot rikspolitikens in-
tresse, så ligger i denna katolska minoritet naturligtvis ett hot emot
sjelfva riksenheten, och frågan om detta inflytande måste blifva en
lifsfråga för den nya staten.

För oss, som på det hela hafva så lätt att komma ifrån reli-
giösa meningsskiljaktigheter och för hvilka den katolska kyrkan är
allenast ett spöke i aflägset fjerran, kunna sådana farhågor som
dessa måhända synas något öfverdrifoa, och botemedlen för det onda
böra vara vida enklare, än de som nu föreslås i Tyskland. Ur
abstrakt liberal synpunkt förefaller den politik, som furst Bismark
i dennva fråga har valt, obehörigt våldsam och sträng, och de klago-
rop, som från det klerikala partiets sida i Tyskland höjes öfver obe-
hörigt ingrepp i kyrkans fribet, öfver religiös förföljelso och into-
lerans, finner lätteligen genljud öfverallt, der man endast fäster sig
dervid, att det är en frihet som är ifråga att inskränkas, en tvångs-
makt som är ifråga att användas, utan att närmare pröfva, hvad
denna frihet betyder och hvad denna tvångsmakt åsyftar.

Hvad hafva vi att göra med den katolska kyrkans religiösa
absurditeter, säger man, eller med hennes. vanmäktiga förbannelser
öfver den moderna civilisationen, de borgerliga samfunden och den
politiska friheten? Låt de döda sofva i ro, låt den katolska kyr-
kan förtära sig sjelf; lemna andarna fria, och frihetens genius skall
besegra äfven den katolska kyrkan. Hon är nu en gång ett fak-
tam, ett religiöst samfund lika berättigadt som alla andra, en asso-
ciation, öfver hvars verksamhet och syften staten icke har att döm-
ma, men hvars formela frihet den har att skydda och upprätthålla.
Toleransens princip fordrar fullständigt skydd för hvarje religiös
öfvertygelse; den moderna statsutvecklingen hänvisar på grundsat-

a

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:16:10 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1873/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free