- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / 1872 /
477

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

H. TH. BUCKLE. 477

tyg i rivaliserande feodalherrars hand. Men att på sådant sätt
Frankrike i Pontoise, i Nantes och slutligen i La Rochelle elimi-
nerade bort en kraft, som eljest kunnat blifva pånyttfödande aäf-
ven för dess politiska lif, har säkerligen icke varit till fördel för
detta lands utveckling.

Men denna sida af hugenotternas betydelse har af helt na-
turliga skäl varit för Buckle fördold. Det är nu engång hans vilja
att mäta religiösa företeelsers betydelse endast efter graden af deras
<gupranaturalism’, och som nu denna visat sig lika stark hos kal-
vinister som hos katoliker, har han för dessa religionsformers verk-
liga åtskilnad intet intresse, och för deras olika sociala och poli-
tiska verkningar intet öga. Jo det är sant: i kapitlet om franska
revolutionen (vol. I. s. 513) för han något tal om, att kalvinismen
är en religion för "fattige" och "demokrater", efter den gifver sa-
ligheten för så godt pris som en rätt tro, men arminianismen och
katolicismen religioner för "rike" och "aristokrater", efter de bjuda
frälsning efter måttet af timliga gåfvors riklighet. Men som det
i detta pjoller finnes ännu mindre sundt förnuft, än Buckle vanli-
gen består, lemna vi det åsido, och anmärka, att den stora ge-
nomgåvnde skilnaden mellan protestantism och katolicism, den som be-
träffar individens förhållande till det kyrkliga samfundet, icke af ho-
nom är iakttagen. Att skilnaden framträder icke blott i den större
frihet, som protestantismen enligt sin princip medgifver åt det
menskliga förnuftet, utan äfven i den större fordran, denna uppstäl-
ler på individuel sjelfständighet och individuelt ansvar i det reli-
giösa lifvet, samt till följd deraf i den större frihet och sjelfverk-
samhet som kommer församlingen till del i den protestantiska.
kyrkoförfattningen — för detta synes Buckle icke hafva något för-
stånd. Han har derför ej heller kunnat spåra det verkliga sam-
band, som finnes mellan solid borgerlig frihet och allvarlig prote-
stantisk religiositet. Sådant synes oss dock vara en värdig upp-
gift för den historiska psychologien. Att den religion, som predi-
kar om salighet af tron, lika väl som den religion hvilken bjuder
frälsning utur kyrkans skatt af öfverloppsverk, kan låta sig förena
med en skäligen hög grad af vidskepelse och obekantskap med na-
turlagarna, det är en iakttagelse, hvaraf det historiska studiet har
föga fromma. Att "skepticismenst och "rebellionens" lifgifvande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:15:25 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1872/0481.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free