- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / 1872 /
452

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

452 H, TH. BUCKLE.

lika, som hans anfall nästan alltid äro hållna i en tämligen grof
ton och ofta öfvergå till sottiser; han proklamerar vanligen på för-
hand, att de, som möjligen skulle vilja bestrida hans mening, äro okun-
niga eller vidskepliga eller enfaldiga eller sjelfviska. Sjelfva den
första grundtanken i hans bok utgör ett sådant anfall, som ovil-
korligen måste stöta de flesta tänkande läsare för hufvudet långt
förr, än de kommit sig för att undersöka halten af den 3. k. bevis-
ning förf. förebragt. När man först läser om "den stora sociala
lagen, att menniskors moraliska handlingar äro en följd icke af
deras vilja, utan af deras föregåenden", och alla de öfriga försäk-
ringarna derom, att den menskliga fria viljan icke har något att göra
med samhällsutvecklingen, så uppstår först denna känsla af anti-
pathi, som är förelöpare till kritiken ; och när man sedermera
hela boken igenom finner samme förf., som på klena grunder för-
nekar den menskliga friheten, taga sin skada igen genom storståt-
liga tirader om politisk och religiös frihet, såsom målet för våra
sträfvanden, framkallar helt naturligt denna slående sjelfmotsägelse
en annan känsla: den af misstro mot förf:s begreppsreda eller mot
hans uppriktighet. — Der går vidare såsom en röd tråd genom
Buckles arbete den tanken, att religiöst lif och religiös tro äro det-
samma som vidskepelse och okunnighet, och denna uppfattning fram-
träder bland annat äfven deri, att det religiösa elementet af honom
icke erkännes hafva utöfvat något helsosamt inflytande på civili-
sationen. Hvad särskildt Kristendomen beträffar, om hvilken förf.
nöjer sig med det lilla nätta, negativa påståendet, att den "ej med-
delade menskligheten någon enda förut okänd moralisk sanning",
är det tydligt, att densamma, enligt Buckles uppfattning, ej egt nå-
gon epokgörande betydelse alls. "Kristendomens ursprungliga af-
sigt var, såsom erkändt är af dess store upphofsman, en-
dast att omvända Judarna” — i förbigående sagdt ett nog tvärsäkert
påstående om honom, som bjöd «Går ut i hela verlden och predi-
ker evangelium för alla kreatur?) -—:; <och", fortsätter förf. tom Kri-

+) Ofvan citerade satser finnas i den engelska upplagan af 1871,
vol. II. 8. 285 n. 68, men denna not är besynnerligt nog af öfversättaren
utelemnad, ehuru den visst icke synes besvärad af för mycken detaljlär-
dom. Förf. citerar till stöd för sitt påstående de bekanta uttrycken af
Frälsaren i Matth. X, 6 och XV, 24, samt Mackays Progres8 of the In-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:15:25 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1872/0456.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free