- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / 1872 /
396

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

396 EN LITERÄR STRID,

satser med dem, som uttalades af Thorild i hans för mera än 80
år sedan utgifna, med genialisk hänförelso skrifna "”Critik öfver
Critiker", i hvilken den kritik, som Brandes kallar "den sympateti-
ske, den upartiske, der bruger sin Medfölelese til att forstaae”,
redan visar sig fullt utvecklad. Mången kritiker i norden skulle
ha godt deraf.

«<Partout oå est la vie, méme bestiale ou maniaque, est la
beauté”, yttrar Taine i sin engelska literaturhistoria, och han har
dermed gifvit ett okryddadt uttryck åt en sanning, som blifvit den
nyare estetikens och konståskådningens utgångspunkt. Så långt
lifvet eller verkligheten sträcker sig, så långt räcker äfven skön-
heten, ty intet tillvarande är undantaget från möjligheten af en för-
ädling och förklaring genom konsten. Det är denna grundsats, nu
allt mera klar för det menskliga medvetandet, hvilken först fram-
ställdes af och pgenomträngde det märkvärdiga adertonde seklet,
upplysningens tidehvarf. Det var då, som inom spekulationen första
gången ett allmänt menskligt eller, i bästa mening, demokratiskt be-
traktelsesätt af det sköna i lifvet och konsten uppstod i motsats
mot den på antikåskådning stödda förnämt aristokratiska uppfatt-
ning, som karakteriserade det föregående tidehvarfvets allherrskande
smak med dess till hofkretsen samt de lärde och deras gelikar in-
skränkta abstrakta ideal. Ursprungligen härstammande från Eng-
land och Holland, från Shakspeare och Rembrandt, från protestan-
tiska, för religiös ’och politisk frihet kämpande länder, spred sig denna
nya uppfattning med upplysningens idéer till de stora kortinentala
kulturländerna, Frankrike och Tyskland, och från dem öfver den öfriga
verlden. Detta nya ideal, som vi kallat demokratiskt i motsats mot
den aristokratiska antikhärmningens, hade tvänne för tiden beteck-
nande egenskaper: det var till innehållet allmänt menskligt, det
öppnade kärleksfuilt sin frihetsälskande famn för hela verlden, både
litet och stort, både högt och lågt, och det sträfvade särskildt ge-
nom det "borgerliga" elementets indragande inom konsten och poe-
sien att visa sig, hvad det också var, som en värdig föregångare och
vägbrytare för revolutionen, hvars jämlikhetsläror och tyrannhat det
predikade med en entusiasm utan like; men det var dessutom till
formen karakteristiskt och realistiskt i motsats mot det föregående
seklets typiska, abstrakt ideala framställning. Det länge misskända

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:15:25 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1872/0400.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free