- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / 1871 /
369

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SKÖN LIT KUATUU.

Utom England växte Dickens rykte’ långsammare, men lika
säkert, och Pickwick-Papperen kunna visserligen sägas hafva en
betydlig del deri, men likväl icke, såsom i hans hemland, hafva
skapat det. Särskildt i Sverige stod hans namn redan i sitt zenith,
långt innan Pickwick, först i början af 1860-talet, på vårt språk
återgafs. Skizzerna, Nicholas Nickelby och Mäster Humphreys
klocka torde vara de arbeten, som hos oss grundlagt författarens
stora rykte, hvilket sedan genom Syrsan vid spiseln, Dom bey
& Son samt David Copperfielji nådde sin höjdpunkt.

Den uppgift, som oss föreligger, är nu att betona de
egenskaper, på hvilka ett så stort och vidsträckt och — vi kunna ju
äfven tillägga — rättvist bifall grundat sig. Dervid vilja vi dock först
i förbigående betrakta orsakerna till den oerhördt hastiga
popularitet, som i England kom honom till del.

Denna skapades, såsom förut är antydt, af hans bägge
ofvannämda förstlingsarbeten, särdeles af det senare. I sina "Grupper
och personager" förklarar Orvar Odd hemligheten af det uppseende
och bifall, som Brauns första arbo ten framkallade, dermed att ha;i,
midt under det då inom svenska literaturen rådande sentimentala
pjunket, slog till ett friskt och hjertligt skratt, hvilket
oemotståndligt — med eller emot deras vilja, — lockade andra att skratta
med. En dylik motsättning egde üfven rum mellan Dickens och
den förut herrskande romanliteraturen i hans fädernesland. Hon
spelade inom aristokratiens sträugt afslutade verld och var derför
äfven hufvudsakligen skrifven för aristokratien. Under sådana
förhållanden var det naturligt, att hon skulle vinna inga eller
åtminstone ,föga sympatier utom densamma, helst kon i allmänhet erbjöd
riuga ämne till löje. Då kom Dickens och inbjöd i sina skizzer
läsaren ej blott att skratta åt den hederliga puttelkrämarefamiljen
Tuggs äfventyr, utan gjorde till och med en hedervärd
parlamentsledamot till föremål för en oskyldig drift. Detta var nästan
något alldeles nytt; — vi säga nästan, ty Marryats humoristiska
noveller voro dock något äldre. I detta sitt första arbete hann
Dickens likväl knapt utöfver förmågan att framställa situationer,
oftast löjligt hopkomna, stundom äfven af gräsligt slag. I
Pickwick-pappcren framstår denna hans talang i ännu mångsidigare dager,
men här uppträder han tillika för första gången såsom den rikt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:14:50 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1871/0373.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free