- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / 1870 /
547

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

547 STRIDEN OM KRISTI GUDOM.

x

hvilken kroppen liknas vid ett tält, hvari anden har sin
tillfälliga bostad, äfvensom i Pauli distinktion emellan anden sä
som den invärtes menniskan, i hvilken det gudomliga
förnuftets lag är evigt inpräglad, och den utvärtes menniskan,
hvarunder förstås enheten af kroppens och den animaliska
lifs-kraftens elementer, hvilka, änskönt de äro ämnade att tjena
anden, blifvit — genom Adams synd — härden för
öfvermäktiga onda böjelser, som genom aflelsen fortplantas från
föräldrarne på deras efterkommande. *)

Men om sålunda menniskans ande icke uppkommer på
samma gång som hennes lägre och sinnliga natur, så följer
deraf, att præexistensen icke uteslutande tillkommer Kristus
utan är en för alla menskliga indiyider gemensam
bestämning. Är åter detta verkligen fallet, så är det tydligt,- att
Kristi præexistens icke på något sätt berättigar till den
slutsatsen, att han skulle varit ett öfvermenskligt väsende eller
till och med Gudomligheten sjelf. Detta vinner ytterligare
bekräftelse, om man närmare betraktar Nya Testamentets
anthoprologi i dess tillämpning på Kristi person Det visar
sig då, att Nya Testamentets kristologi icke är någonting
annat än den ideala sidan af dess anthropologi. 2)

I enlighet med den nu antydda läran om menniskan
såsom på ett en gång öfversinligt och sinligt väsende
bestämmes hon såsom en förening af ande (pnevma), hvilken utgör
den öfversinliga, förnuftiga principen, och kött (sarx), under
hvilket sistnämnda innefattas icke blott kroppen (soma), utan
äfven själen (psyke) såsom de sinliga drifternas och
begärens källa. 3) Af dessa anthropologiska bestämningar, hvilka
icke tillhöra Paulus allena, utan Nya Testamentet i det hela,,
kan man finna, att ordet "kött" i Nya Testamentet icke
betyder hela menniskonaturen, utan blott dess lägre
beståndsdel eljer m. a. o. menniskan ifrån sin phænomeella och
förgängliga sida betraktad. Men, om så är, så kunna vi deraf
finna-, att alla sådana uttryck om Kristus som att "han kom-

V. Rydberg, p. anf. st. ss. 216 o. f.

2) V. Rydberg, p. anf. st. ss. 258.

3) V. Rydberg, p. anf. st. ss. 245 o. f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:14:07 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1870/0523.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free