- Project Runeberg -  Svensk Tidskrift / 1870 /
361

(1870-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

striden* om kristi gudom.

361

Kristus — utkommit, publicerade en granskning deraf (under
titel: Nya Testamentets lära om Kristi Gudom) och
slutligen vändt sig emot de tvenne nya bilagorna till Hr Rydbergs
skrift med en motskrift: "Är Kristus i sin föruttillvaro
ideal-menniskan och icke Gud?"

För att kunna bedöma halten och värdet af Hr Rydbergs
arbete, äfvensom af de anmärkningar, hvilka deremot blifvit
gjorda, måste vi fästa oss både vid den uppgift, hvilken han
föresätter sig att lösa, och vid det sätt, hvarpå han dervid
går till väga, samt slutligen ock vid det resultat, hvartill han
kommer. Redan på sitt arbetes första sida förklarar Hr
Rydberg, att för honom icke är fråga om att undersöka, huruvida
dogmen, att Kristus varit både Gud och menniska, är i sig
sjelf förnuftig eller oförnuftig, utan endast om att utröna,
huruvida den verkligen finnes i Nya TestamentetTy —
tillägger han — i frågor, som röra den kristna läran, bör, så
som ock reformationens män yrkade, bibeln vara den högsta
afgörande myndigheten 2). För att lösa sin sålunda bestämda
uppgift söker författaren först en utgångspunkt, som af alla
måste erkännas såsom giltig och såsom omedelbart gifven uti
Nya Testamentet, och anser sig hafva funnit en sådan uti den
läran, att Kristus var sann menniska3). Står denna
utgångspunkt fast, säger han, så följer deraf obestridligen, att så
länge Nya Testamentet icke tillägger Kristus IT/ y
egenskaper än sådana, som enligt dess författares föreställningar låta
förena sig med hans mensklighet, så länge är man skyldig
att antaga, att urkunderna icke vilja framställa honom såsom
varande annat än menniska. Man gör annars både dem och
logiken orätt4). Sedan utgångspunkten sålunda blifvit
bestämd, fortgår Hr Rydberg i sin undersökning på det sätt, att
han först tager i betraktande Messiasidéens utveckling hos
Judarna intill Jesu tid — ett af Nya Testamentets första och
bestämdaste intyg om Jesus är nemligen, att han var
Messias — för att erfara, om i Messias-föreställningen hos Ju-

V. Rydberg, Bibelns lära om Kristus. 3:dje uppl.
Stockholm 18(38. s. 187.

2) V. Rydberg, p. anf. st. ss. 1 o. f.

8) V. Rydberg-, p. anf. st. ss. 38 o. f.

*) V. Rydberg, p. anf. st. s. 39.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Feb 20 23:14:07 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svtidskr/1870/0349.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free