Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Inledning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Namnet Gullhöna synes sålunda hava varit det
äldsta, upprunnet av djurets i namnet betecknade
egenskaper. Sedermera synes Gullfrigga hava kommit
med asaläran och så Gullmaria med kristendomen.
Men då återstår den obesvarade frågan, varför det
förhistoriska namnet bibehållit sig längst i det först
kristnade västra Sverige. Ett sken till lösning giver
den andra omständigheten eller den västliga och
gottländska folkföreställningen om djuret såsom
väderspåman. I Schweiz, Rhentrakten, Schwaben,
Österrike och Mähren tillskrivas nyckelpigan sådana
väderleksegenskaper, i Pommern och Östersjökusten
däremot icke. Att uppsöka alla mellanlederna eller en
föreställningens vandring är sålunda icke lönt, utan
vi gå med Grimm direkt på urkällan. Nyckelpigan
heter i Indien Indragopa, d. v. s. Indras skyddsling.
Vem är då Indra? Det är den indiska guden, som
råder över vind och väder, och vi se sålunda att
det hedniska urelementet ännu lever mera
förhärskande i västra Sverige, under det att i det östra
asatron mera slagit rot, på grund av kanske att
den först kom in från öster och tog sitt huvudsäte i
Upplanden.
Har alltså icke mitt rön löst någon fråga, så
har det dock visat en brist på uniformitet i svenska
folkets sammansättning, som, efter vad ovan
ådagalades, motverkat framfödandet av ett nationellt.[1]
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>