Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XV. Régence
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Fig. 84. Omamentstikk av Johann Leonhard Eysler, ca. 1700.
XV. RÉGENCE
Allerede i barokkens tid hadde Frankrike avløst
Italia som det toneangivende land for stilutviklingen.
Det er derfor naturlig, at de nu følgende stilepoker går
under franske navn, Régence, Louis quinze (rokokko),
Louis seize og Empire.
Sett i større sammenheng må de to første av disse
stilepoker nærmest betegnes som en fortsettelse av ba#
rokken. Særlig i arkitekturen er det intet brudd å spore,
og egentlig er det først med empirens fremtrengen, at
barokkens herredømme må sies å være brutt. Men kul#
turhistorisk sett skiller dog både régence og rokokko
sig sterkt ut fra den foregående tid, og i interiørkunst
og dekorasjon har de skapt så mange nye former, at
det allikevel er fullt berettiget å behandle dem i sær#
skilte kapitler.
Régence er et stilnavn, som ennu ikke har fått hevd.
Men det er vanskelig å vite hvad man ellers skal kalle
denne periode. I England går den gjerne under «Queen
Ann»s navn; selv har jeg engang foreslått, at stilen
skulde betegnes som den rasjonalistiske. Men et slikt
navn sier i virkeligheten for meget. Det er sant nok,
at den fremtrer med et visst fornuftig borgerlig preg,
som stiller den i sterk kontrast til den praktglade, fyrste#
lige barokk. Men samtidig er det dog en rik og elegant
stil, som siett ikke alltid nøier sig med å være rasjonell.
152
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>