- Project Runeberg -  Stilfølelse og stilformer : en historisk oversikt /
30

(1944) [MARC] Author: Einar Lexow
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Bronsealderen i Nordeuropa - IV. Egypten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fig. 7. Helleristning i Bohuslen, 1400—800 f. Kr.

enkle geometriske former. Det vilde vært merkelig,
om ikke denne sans for forenkling skulde sette sitt
stempel på figurfremstillingen.

Er den palæolitiske billedkunst preget av iaktta*
geise, av øiets arbeide, så er bronsealderens billedkunst
like sterkt preget av erindringen, av tankens arbeide.

IV. EGYPTEN

Nordeuropas bronsealder satte ikke varige merker
efter sig i stilhistorien. Men i enkelte av landene om*
kring det indre Middelhav fremstod derimot allerede
før bronsealderen stilformer, som kom til å få den
største betydning for eftertiden. Disse land, som alle
skapte sig en høit utviklet stil, er Egypten, det senere
assyrisksbabyloniske område i Mesopotamia og landene
omkring Egeerhavet med Kreta som midtpunkt.

Fremfor de andre har Egypten hatt betydning.
Egyptisk kunst har vi også langt bedre anledning til
å lære å kjenne enn de andre lands; få steder er der

30

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:16:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stilfole/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free