- Project Runeberg -  Sjælen og videnskapen /
140

(1918) [MARC] Author: Richard Eriksen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kritik av aktualitetspsykologien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

140

Kritik av aktualitets psykologien 140

Herbarts logisk-konstruktive metafysik, hvor
substans-begrepet faar en formulering som Wundt ganske naturlig
maatte reagere mot, og som er ganske uholdbar.
Herbarts filosofi synes i det hele at ha hat en ikke ringe
betydning for Wundt. Det kan derfor være paakrævet
ganske kortelig at redegjøre for hvordan Herbart opfattet
sjælesubstansen. Ifølge Herbart er sjælen i sig selv et
realvæsen som vedblir at at være det samme under alle
vekslende forandringer. Men sjælen saavel som ethvert
andet real væsen er i hans øine et fuldstændig f orskj
els-løst enhetsvæsen som ikke kan tillægges nogen flerhet av
kvalitative bestemmelser, og som i virkeligheten ikke
selv undergaar nogen forandringer. De processer eller
forandringer som finder sted, skyldes den omstændighet
at de uforanderlige realvæsener træder i forhold til
hverandre, og hvad vi opfatter er ikke selve
de,uforanderlige realvæsener, men bare det vekselspil som opstaar
mellem dem, og som ikke har noget med deres sande
væsen at gjøre. De forskjelsløse realvæsener forstyrrer
hverandre gjensidig, hvilket fører til at hvert enkelt
realvæsen hævder sin uforanderlighet mot de andres.
Derved faar alle processer og egenskaper karakteren av et
skin, som saa at si utspiller sig mellem de enkelte
realvæsener, ikke i dem, og hvorav disse i sit væsen ikke
berøres. Idet nu sjælen træder i forhold til de andre
realvæsener, opstaar som et uttryk for dette forhold
forestillingslivet, og alt hvad der sjælelig utspiller sig i os
— vore forestillinger, vore følelser og vor vilje — er
bare et skin paa overflaten av den virkelige sjæl, som
er og blir et uforanderlig enhetsvæsen.

Herbart gjør saaledes substansen til noget som er
fremmed for al forskjel og forandring, og dermed gjør
han den tillike til noget dødt og livløst. Ti det absolut
forskjelsløse og uforanderlige, det hvori ingen proces,
vorden eller utvikling, ingen utsondring i indbyrdes
forskjellige attributer finder sted, det er — hvis det
overhodet kan tænkes — det absolut døde og livløse. Et
slikt substansbegrep beror paa et logisk selvbedrag. Det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:50:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sjaelvid/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free