- Project Runeberg -  Sidenvägen : en resa från Höga Pamir och Ili genom Sinkiang och Kansu /
91

(1977) [MARC] Author: Jan Myrdal With: Gun Kessle - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1977, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Contributor Gun Kessle died in 2007, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IX. Den heliges grav

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lutfullah i Isfahan till minnet av shahens svärfar. Men Apak
Hodjas mausoleum är alls inte på samma sätt ett exklusivt och
raffinerat bygge. Byggnaden är kärvare, den är tätt
sammanhållen. Den påminner mest om bygget under Khivas stora och
slutna adertonhundratal. Samma stränghet; samma (kanske
nöd tvungna) sparsamma och storlin jiga dekoration. Men Apak
Hodjas mausoleum är tvåhundra år äldre.

Kupolens mörkt gröna kakel är inte släkt med det
timurider-blå kaklet i Herat; det knyter an till Pekings kakel. Men den
märkliga stora mosaikeffekt som de stora kakelplattorna bildar
har jag inte sett ens i Khiva. Här bryts band av gröna
kakelplattor med oregelbundet insprängda sienafärgade, blåsvarta och
vita enstaka kakel och strängar av kakel. Ytan skiftar och lever
utan hård liksidighet. Men genom den helt sönderbrutna
sym-metrin stiger en strikt rytm och när man kommer helt nära ytan
visar sig i de vita, tidigare tillsynes färglösa, plattorna, mönster
tecknade i blått. Olika former av blomsterornamentik och
plötsligt här och där tydliga symboler, svastikor. Kakeldekoren på
Apak Hodjas mausoleum är självständig och ursprunglig men
dock vänd in mot det stora Kina och khanatet Khiva.

Uppe i vindsvåningen just under kupolen öppnar sig fönstren
ut mot alla väderstreck. Spröjsverken för fönstren är formade i
dekorativa geometriska mönster som i ena fönstret stammar
från Herat och i andra fönstret från Kinas inre. Där ett
mean-dermönster och där ett svastikamönster, här moln-spiral och här
sprucken-is.

Vi återvänder flera gånger till Apak Hodjas mausoleum.
Vandrar i trädgården; fångar in byggnaden: kliver den nära,
står tätt invid kakelmosaiken och ser ut över gravfältet genom
spröjsverk i penselskaftsmönster eller timuridermönster.
Därnere i sina gravar vilar familjen under kupolen.

När mongolväldet föll i Kina och Yuan-dynastien
efterträddes av Ming år 1368 behärskades oaserna kring Tarim av
Dja-gatais arvtagare. Landet norr om Tien shan förhärjades
fullkomligt av de eviga krigen och övergick till betesmarker men
oaserna i söder skyddades av öknen och här kom och gick
härskare under förvirrande strider utan att lämna större spår efter

91

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/siden/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free