- Project Runeberg -  Leo Tolstoi : Ruslands digter-profet /
22

(1920) [MARC] Author: Christen Collin - Tema: Biography and Genealogy, Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1. En levnets-skisse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

22
i det sterkt forenklede billede av et menneske, som sitter
oppe paa et andet menneskes rvF. Overmennesket er oprig
tig bekymret for det bærende menneskes V6ltL6r6 og sitter
og grubler over, hvorledes dets kaar skal kunne forbedres;
men stiger allikevel ikke ned av dets ryg!
Den gamle samfundsordning med dens klasseforskjel blev
for Tolstoi uretfærdig, ukristelig, — 89,mtrln68ie»8. Og
rundt omkring sig saa han den ene side efter den anden av
den moderne kultur, som torkssr^st ham og vakte hans avsky.
Han besøkte et av de store slagterier og saa, hvorledes hus
dyrene, vore hjælpere, laa der blodige, med stive øine, fordi
menneskene vil ha dem til velsmakende føde. Og han fik
væmmelse ved at spise kjøt. Han saa, hvorledes samfundets
stedbarn blev BllVpt for retten og hængt eller forvist til
gruberne i Sibirien, — dette, som kaldtes retfærdighet, fore
kom ham at være statens hevn, en levning av den gamle
romerske og gamle jødiske krigsmoral, i strid med kristen
dommens klare bud. Og han saa det russiske samfund sta
dig utvide sig gjennem krig, gjennem brodermord, trods
Herrens femte bud. Han Baa kulturen føre med sig alle
slags laster, vellyst og havesyke, ikke (som hos dyrene)
som selvbegrænsende, men som altopslukende lidenskaper.
Da var det han vendte sig til kirken og de gamle hellige
skrifter efter hjælp, han som likefra sit attende aar nærmest
hadde været fritænker, omend ikke uten fromhet. Han vendte
sig først til den ortodokse russiske kirke, og da den for en
stor del gav ham stener for brød, til selve de gamle hellige
skrifter, som han delvis hadde studeret i sin ungdom, — til
Kinas I^aotB6 og Hin6u6rQ6B Buddha, til Koranen og Bibe
len; og den sidste især begyndte han av al kraft at studere
i grundsproget. I det nye testamente fandt han et lys for
sin vei. Nu først trodde han at forståa bjergprækenens enkle
lære, han trodde at finde nøklen, som var den, at ordene
var aldeles ærlig og bokstavelig ment og ikke bestemt til at
bortfortolkes som allegori eller østerlandsk overdrivelse.
Han læste først evangelierne opmerksomt igjennem i sin
helhet og forsøkte at fastholde alt det, som var fuldstændig
klart og greit, og som gav gjenklang i hans livserfaring og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:37:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rudiprof/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free