- Project Runeberg -  Inledningsvetenskapen till den Heliga Skrift /
114

(1872) [MARC] Author: Martin Gabriel Rosenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

114

detta icke kan sägas om det uti Jona’s bok, hvilket man
velat anse såsom en parabel, då boken i sin helhet, såsom
innehållande tvenne väsendtligt olikartade berättelser,
saknar ett läroföredrags enhet. Man har vidare, hvad som
ock liar ännu mer att betyda, anmärkt, hurusom det är
utan exempel, att i den bibliska parabeln "verkliga folk
och menniskor förekomma och i sådana förhållanden
anföras, hvilka de samtida rätt väl kunde fatta såsom
historia;" såsom ock, att, om detta här alldeles enstaka och
undantagsvis vore förhållandet, dock ingenting i texten sjelf
finnes, hvaraf "läsaren kunnat inse, att denna historia icke
var en verklig, utan en lärodikt." Men detta försök, att
af Jonas boks innehåll göra en parabel, skall helt visst
misslyckas, om Skriften får tyda sig sjelf. Bevisande uti
ifrågavarande hänseende är t. ex. 2 Kon. 14: 25, hvarest
talas om Jona, såsom om en historisk person, och
Jero-beam II:s eröfringar sägas utgöra en uppfyllelse af hvad
Jona Amitai’s Son förutsagt. Ej mindre betydelsefullt är
Matt. 12: 39—41, hvarest Christus jemförer Sig med Jona,
såsom med en före Honom lefvande historisk person. Att
Jona der är betecknad just såsom historisk person,
framgår ock deraf, att drottningen af Söderlandet strax efteråt
v. 42 nämnes. Men att drottningen af Söderlandet icke
är någon till en blott parabel eller myt hörande
personlighet, utan en historisk, är genom 1 Kon. 10: 1 ff. till
fullo konstateradt.

Det i Jona’s bok framställda vill förvisso blifva
för-stådt såsom en verklig tilldragelse. Och vi återkomma
således till det, att här är tal om ett under. Denna
uppfattning bekräftas ock af Jesu egen mun, som kallar
tilldragelsen med honom ett tecken, orj/nelov. Men skall
något ljus kunna spridas öfver undret med Jona, så måste
man dessförinnan vara på det klara i den allmänna
frågan, huruvida ett under är tänkbart, m. a. o. huruvida
det finnes i verlden någonting annat än natur och natur-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:23:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/rmginledn/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free