- Project Runeberg -  Platon : populära föredrag /
65

(1905) [MARC] Author: Pontus Wikner
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

än att man i och hos sig äger skönhet Men om sälunda
sanningen nedstigit i min själ, så har också verkligheten
i och med sanningen dit nedstigit. Ty om sanningen
också icke vore detsamma som verkligheten, åtminstone
är hon verklighetens delaktighet, har nti sig något af
verkligheten, och då har i och med sanningen åtminstone detta
något af verkligheten nedstigit i själen: Alla inkast mot
detta yrkande, som möjligen kanna göras, äro hämtade
från den förutsättning, att den verklighet, som är i fråga,
är en kropp, som finnes på ett ställe, och att själen,
kroppslig eller icke, finnes på ett annat ställe i rummet,
i hvilket fall det är gifvet, att det, som finnes på ett ställe,
icke i samma ögonblick kan finnas på ett annat. Men
denna förutsättning gäller icke för Platon och öfverhufvud
icke för den, som antager en andlig verklighet, antager
t ex., att personlighet, dygd, kärlek, tro, vilja o. s. v.
. äro verkligheter så goda som någon, ehuru de icke intaga
någon plats i rummet, hvarken stor eller liten.

Det kan således icke hjälpas, att om sanningen finnes
i min själ, så finnes där också något af den verklighet,
om hvilken sanningen är sanning. Och är nu vetandet,
såsom Platon lärer, sanningen eller den sanna kunskapen,
så betyder dess närvaro i själen, att också det, hvarom
vetandet handlar, är i själen närvarande. Men vetandet
eller den sanna kunskapen handlar om den andliga och
eviga världen. Alltså, denna andliga och eviga värld är
i och med vetandet närvarande i människans själ. Detta
är just det för människan oerhördt stora i det platonska
vetandet. Det är detta, som åt filosofien, såsom
innebärande ett dylikt vetande, ger en sådan det mänskliga
lif-vet omskapande makt.

Men förhåller det sig så, att filosofien eller det
platonska vetandet rent af betyder och måste betyda den

Platon. 5

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:44:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pwplaton/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free