- Project Runeberg -  Vejledning i praktisk Typografi for yngre Sættere /
163

(1891) [MARC] [MARC] Author: Emil Selmar - Tema: Printing and typography
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Bogsætning - Almindelig Bogsats

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOGSÆTNING: ILLUSTRATIONER 163

mindst kan blive 6 Cicero ved Text paa Korpuskegle. Smalle
Formater maa i skudt Sats indrettes paa Formatbredder,
der stemme med den systematiske Skydning paa 2, 3 eller





NR. 23

Jeg skalikke dvæle ved
et lille Maleri, Herkules
hos Omfale, uagtet det
sikkert hidrører fra det
Cranach’ske Værksted
i Sachsen, men
fremhæve to andre Stykker
af tysk Kunst, som ere
enomhyggelig
Betragtning værd. Det ene gaar
meget langt
til
bage i Tiden, til

MODERNE KUNST

Ælde, dette
,guddommelige, som Pausanias
i sin Tid fandt ved
Dædalos’s Træfigurer. Det
andet Maleri er et
betydeligt Værk, et
Alterbillede med to Fløje, af
en Kunstner af en af de
nedre-rhinske
Malerskoler, hen imod Aaret

145

staar dog i kunstnerisk
Værd afgjort tilbage for
Fløjenes indvendige
Sider, Donatoren og hans
Hustru, hin under den
hellige Matthæus’,
denne under den berømte
Katarinas Beskyttelse.
Disse Portræt- og
Helgenfigurer og det
land
skabelige i
Bag
grundspartiet er



det 14.
Aarhundrede, og er det
ældste af
MalerierneiSamlingen.
Det forestiller en
halv
Kristus-Figur, staaende og
fremvisende sine
blodige Hænder
med
Naglegabene samt
Lansemærket i Siden;
Hovedet er bøjet
til Siden, Blikket
med et
forunderlig indtrængende
Udtryk rettet ud
mod Beskueren,
uden at forøvrigt
Lidelsen her er





D.

ganske
fortrinlige Arbejder,
gennemførte med al
den Grundighed
og Kærlighed og
idenrigeog dybe
Farve, som er
ejendommelige for
de bedste
Frembringelser af den
ældrenederlandske og nordtyske
Skole. Jeg
tvivlerikke om, aten
Kender, der
havde gjort specielle
Stuåler paa dette
Omraade af
Malerkunstens
Historie, strax vilde





fremhævet,
saa
ledes som
Kunst
nerne gjorde detlidt
senere hen i Tiden i
lignende Fremstillinger.
Det er til Trods for de
simple Midler et ædelt
og fint Billede, som
hidrører fra en Kunstner
af virkelig fremragende
Dygtighed, foruden at
det er omgivet af den
Ærværdighed, som der
er ved al Kunst af høj

Studiehoved af Kaulbach,

1520. Deter
Maleri-Restaurator Rasmussens
Fortjeneste at have
opdaget dette Billede paa
et Loft paa det
Thottske Palæ i København,
hvor det havde staaet
forglemt i maaske mer
end et Hundrede Aar.
Midtbilledet, som
forestiller Marias
Bebudelse, er godt nok, men det

kunne henføre de

to Billeder til et
Navn, som vilde give
Samlingen Relief; min
egen Kundskab hertil
gaar ikke saaledes i det
enkelte, atjeg har vovet
at gøre det.

Det gaar med
GaunøSamlingen som med de
københavnske
Samlinger: det er de
nordevropæiske, i
Særdeleshed den nederlandske





Prøve af Mellemslag omkring Billeder med fast Ramme.

4 Cicero. Forekommer der Tilfælde, hvor et Format, som
ligger me/lem Nonpareil og Cicero er ønskelig, bør man
justere Vinkelhagen en Nonpareil bredere, men sætte en

;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 15:32:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/praktypogr/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free