- Project Runeberg -  Svensk musikkultur /
41

(1911) [MARC] Author: Wilhelm Peterson-Berger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

till modersköte, äfven där konstnären själf
till äfventyrs trott något annat eller icke
trott någonting alls.

Öfverallt, äfven inom den högsta kulturmusiken,
framträder det folkmusikaliska
elementet uteslutande i sin typiska form,
den tematiska uppfinningen, populärt taladt
i melodierna, hufvudmotiven. Det finns
exempelvis knappast i Bachs mest storslagna
och karaktäristiska fugor eller Beethovens
symfonier ett enda dylikt motiv, som
ej bär den rena folkmusikens prägel, och
Beethovens kanske högsta inspiration,
glädjehymnen i nionde symfonien, är en
sublimt naiv, nästan konstlös tysk folkvisa.
Och ändock är han den musikaliska
individualismens första stora patetiker,
hans sträfvan att uttrycka sin särart växte
till lidelse, lidande, patos. Det märks äfven
på »konstmusiken» i hans konst, och
från honom kan man datera den nutida
kulturmusikens allt starkare benägenhet
att medelst ett slags sönderstyckningsteknik
inströ det melodiska elementet, folkmusiken,
i så små och omärkliga doser
som möjligt. Detta maner omhuldas för

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:30:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/pbwsvmusik/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free