- Project Runeberg -  Om kelterna Frankrikes och Britanniens forna bebyggare /
60

(1883) [MARC] Author: Rudolf Wickberg - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

under tronstridigheterna mellan England och Frankrike.
Så funno fransmännen däri bevis för den orleanska
jungfruns gudomliga sändning, medan åter engelsmännen därur
hämtade stöd för det berättigade i hennes dödsstraff. Se
här ett stycke ur dem: »Det korniska vildsvinet skall
komma till briternas hjälp; under sina fötter skall det prässa
främlingens strupe; världshafvets öar skola vara det
underdåniga; de frankiska länderna skola lyda det; till och med
Rom skall det komma att darra; folken skola beundra det;
berättelsen om dess dåd skall gifva barderna bröd; dess
lefnads ända skall svepas i mörker.» Härmed syftas tydligen
på konung Arturs återkomst.

Inom Artursagan kunna vi urskilja åtminstone tvänne
olika cykler: den äldre rör sig om konungens och hans
riddares äfventyrliga bragder, medan kärleken ännu spelar
en underordnad rol, den yngre åter om Lancelots och
drottningens brottsliga kärlek. Till sagan knyter sig slutligen
ett kristligt element, som i hög grad bidrog till dess
popularitet under medeltiden: legenden om den heliga gralen.

Under Karl den Stores regering medförde patriarken
Fortunatus från en pilgrimsfärd till Orienten bland andra
dyrbara reliker Josefs af Arimatia kroppshydda i
fullständigt skick och öfverlämnade denna åt klostret Moienmoutier
i Lothringen. Till denna ovärderliga skatt knöto sig
naturligtvis legender, som nu närmast utgingo från
evangelisternas berättelse om Jesus’ begrafning. Innan Josef svepte
Jesus, aftorkade han väl blodet från hans sår, och hvad var
då naturligare än att han skulle i en skål samla och alt
sedan bevara detta heliga minne? Genom en lätt förklarlig
tankeanknytning kom sedan denna skål att sammanblandas med
den, i hvilken Jesus instiftade nattvarden, sägande om vinet:
»detta är mitt blod». Och denna skål följde Josef i lifvet
och döden.

Man skulle ha väntat, att under dessa relikkultens gyllene
dagar, då särskildt edens helgd stod i förhållande till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:24:45 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omkelte/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free