- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia under 19:de århundradet /
256

(1900) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NITTONDE ÅltllUNDBADETS KONST.

dugande färgkonstnär. Några af hans genrer (Stenhuggarne, Begrafningen)
bilda ett datum i motivens historia — men just dessa ha mindre intresse i
eftervärldens ögon. De ha blifvit öfverträffade som målningar och äfven
som socialt psykologiska framställningar. Courbet var en robust, bondsund
och blodfull natur utan mycken förfining och tyckte om soliditet i alla
former — äfven i hafsvågor. Det har blifvit påpekadt, att han målade vågorna
metalliskt, fast, hårdt, att hans »La vague» ej har lättheten,
genomskinligheten i Böcklins haf. Detta är onekligen lika sant som att Courbet var en
helt annan natur än Böcklin, hvilket dock ej behöfver framhållas som en
dålig egenskap hos honom.

En kort tid 1861 var han atelicrchcf. Programmet för arbetet i hans skola upptog för
första veckan ett lefvande djur som modell — man började med en oxe — den andra veckan
lefvande modell, naken eller klädd, den tredje målning efter naturen ute på landet, den fjärde stilleben
Det gick kamratligt och gemytligt till, mästaren målade samma motiv som lärjuftgarne. Courbets
undervisning skildras af hans elever som rättfram och sund, alls ej ensidig — att han
förordade bruket att lägga färgen på duken med palettknif hellre än med pensel, var den enda
ensidigheten. Och tilltaget att måla med knif är dock ej så absolut konstfördärfvande. Blott
en målning blir bra, så bör det vara likgiltigt, om den är målad med knif eller pensel eller
med fingrarne eller med hvad som helst.

Vid världsutställningen 1867 — där Courbet deltog med några nummer — hade han jämte
den unge Édouard Manet anordnat cn ny separatutställning, där han samlat 132 målningar och ett

Oljemålning (Parie, Louvre).

COURBET: HJORTARNES GÖMSTÄLLE.

256

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:37:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ngbildande/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free