- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Fjärde upplagan. 15. Mikael - Noma /
643-644

(1951) [MARC] - Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nationalmuseum i Stockholm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

643

N ationalmuseum

644

Nationalmuseum i Stockholm.

har på ö. övre väggfältet C. Larssons stora
målning ”Gustav Vasas intåg i Stockholm”. — I
mellanvån. var Livrustkammaren inrymd till 1884,
och bottenvån. var ända till 1939 upplåten åt
Statens historiska museum, Myntkabinettet,
Vitter-hetsakad:s arkiv och bibi, samt tjänstelokaler för
Riksantikvarieämbetet.

Ledningen av N. handhaves av en chef, sedan
1913 över intendent, och en nämnd, bestående av
museets avdelningsföreståndare. N:s huvudavd.
förestås av förste intendenter och utgöras av 1)
avd. för bildhuggar- och målarkonst, 2) avd. för
handteckningar och gravyrer, 3) avd. för
konsthantverk, 4) avd. för slottssaml. och depositioner.
Genom utbrytningar ur dessa ha senare
tillkommit 5) saml. av nutida måleri och skulptur (1942)
och 6) N:s slottssaml. (1949). Dessa saml.
förestås i avvaktan på N :s omorganisation av
intendenter.

1) Måleri. En stor del av det äldre
konstbeståndet härstammar från de kungl. slotten under
1500- och 1600-talen. Under krigen inkommo en
mängd målningar i landet, sär sk. efter
erövringen av München 1632 och Prag 1648. Drottning
Kristina medförde vid sin avresa de
värdefullaste målningarna av italienska mästare, medan
en betydande del av de tyska och nederländska
målningarna ännu återfinnas i statens saml. Ett
värdefullt tillskott fick Sveriges konstbestånd
genom C. G. Tessins konstförvärv i Paris 1739—
42 och senare. Hans saml., särsk. av samtida
fransk konst, som efter att ha inlösts av Lovisa
Ulrika och Gustav III till slut blevo statens
egendom, utgöra den mest helgjutna delen av
utländsk konst i museet. Jämte den franska
konsten, som omhuldats av 1700-talets samlare,
har N. att uppvisa ett mycket representativt
urval av flamländska och holländska målningar
med icke mindre än ett 10-tal verk av Rembrandt,
däribland den mäktiga Claudius Civilis-tavlan
(deponerad i N. av ägaren, Konstakad.). Betydligt
svagare representerad är den italienska konsten
med endast ett fåtal bärande konstnärsnamn.
Saml. av svenska konstnärers arbeten bildar helt
naturligt centrum i museets saml. och har varit

i stark tillväxt, sedan museet från 1856 uppburit
årliga anslag för inköp av konst. Under de
senare årtiondena har N. i hög grad ökats genom
donationer av enskilda, särsk. från fören.
Na-tionalmusei vänner. Gränsen mellan den äldre
måleriavd. och den 1942 utbrutna saml. av nutida
måleri har f. n. satts till tiden omkr. 1909.
Minia-tyrsaml. består till sin värdefullaste del av den
1927 donerade Hj. Wicanders saml. En
omfattande saml. ryska och bysantinska ikoner
skänktes 1933 av O. Aschberg. Genom prof. O. Sirén
har en kvalitativt betydande saml. av östasiatiskt
måleri bildats.

Skulptursamlingen, som utgjorde
kärnan i Kungl. museets saml., har utvecklats
jämsides med måleriavd. men är, särsk. betr, utländsk
konst, långt mindre representativ än denna. De
få och huvudsaki. föga värdefulla saml. av antik
skulptur, de flesta förvärvade av Gustav III i
Italien, äro i urval utställda på Drottningholm.
Jämte denna klassiska skulptur och keramik
finnas i N. egyptisk, assyrisk och ostasiatisk
skulptur m. m., men saml. av egyptiska fornsaker ha
deponerats i Egyptiska museet vid Järntorget.

2) Handtecknings- och grafikav d.
går tillbaka till C. G. Tessins i Paris hop förda
saml., till stor del förvärvad ur den berömda
Cro-zatska handteckningssaml. Alltsedan 1800-talet
har avd. snabbt tillväxt. Den till avd. hörande
saml. av arkitektur ritningar, 1942 utökad med
den Cronstedtska saml. på Fullerö, torde sakna
motstycke.

3) Avd. för konsthantverk lägger
huvudvikten vid förvärvandet av konstnärligt
värdefullare föremål av svenskt och europeiskt
konsthantverk. Grundstommen i saml. utgöres av
Karl XV :s och greve A. Bieikes testamenterade
saml. samt en storartad gåva av Svenska
slöjd-fören. om närmare 4,000 nr. Avd. i sin helhet
uppgår efter en rad värdefulla donationer och
inköp till omkr. 21,500 föremål och ger en god
belysning av det europeiska konsthantverkets
utveckling från renässansen.

4) Avd. för slottssamlingar och
depositioner bildades 1918 för vården av
sådana staten tillhöriga konstföremål, som
förvaras utom N., ss. i de kungliga slotten,
ämbetsverk, landshövdingeresidens, legationshus, skolor,
rådhus och svenska museer. Sedan slottssaml.
1949 utbrutits, handlägger avd. främst ärenden
rörande konstbildningsverksamheten och
depositioner. Under avd:s ledning bedrives således en
gagnande verksamhet för konstlivets främjande i
landet genom kulturmässor och
vandringsutställningar, kombinerade med konstpedagogiska
föredrag och demonstrationer. — Inom museet
bedrives en omfattande upplysnings- och
föreläs-ningsverksamhet. Sedan uppvärmningssystemet
1929—31 moderniserats och elektrisk belysning
införts, har N. anordnat kvällsföreläsningar och
konserter. Slottssamlingarna omfatta
främst statens porträttsaml. på Gripsholm samt
saml. av måleri och skulptur på Drottningholms,
Strömsholms och Rosersbergs slott. — Vidare
innehåller N. konserveringsanstalt, arkiv,
bildar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:20:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nffo/0400.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free