- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Fjärde upplagan. 8. Franken - Girland /
plansch

(1951) [MARC] - Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Färgfotografi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bild I. Addiliv och subtraktiv färgsyntes. Vid den additiva syntesen utgår man frän
absolut mörker, och genom att tillföra den ena efter den andra av de tre delljussorterna över
olika biandfärger når man fram till den slutliga biandfärgen vitt. — Vid den subtraktiva
färgsyntesen (t. h.) utgår man frän vitt ljus och avlägsnar genom att införa det ena
filterskiktet efter det andra ett ljusområde i taget. Slutresultatet blir svart.

Bild 2. Lumières
auto-kromraster, framställt av
färgade stärkelsekorn.
230 ggr förstoring.

FÄRGFOTOGRAFI

Bild 3. Agfacolor processen.

1. Originalet som skall fotograferas.

2. Vid exponeringen påverkas det översta, endast blåkänsliga
skiktet (a) av blått, medan det mellersta skiktet (c), som är
känsligt både för grönt och blått, endast påverkas av grönt,
därför att den blå strålningen utestänges av det
mellanliggande gula filterskiktet (b). Det undre skiktet (d) är känsligt
för rött och blått och påverkas tack vare gulfiltret (b) endast
av rött. Filmbasen (e) är här ritad oproportionerligt tunn. De
tre skikten innehålla även de olika färgkomponenterna, det
blåkänsliga skiktet (a) gulkomponenten, det grönkänsliga
skiktet (c) rödviolettkomponenten och det rödkänsliga skiktet
(d) blågrönkomponenten.

3. Filmen framkallas med en normal framkallare, som ger en
svart-vit negativ silverbild i alla tre skikten. Denna är
markerad genom den mörkare vertikala sektioneringen.

4. Utan föregående fixering belyses filmen med kraftigt vitt
ljus ("andra exponeringen”) och framkallas därefter i en
spe-cialframkallare av typen parafenylendiamtn (”andra
fram-kallningen” ). Det återstående bromsilvret omvandlas härvid
till tre positiva silverbilder, som tillsammans med de
föregående negativa silverbilderna göra filmen helt svart. Men
samtidigt reagera denna framkallares oxidationsprodukter med
de i de tre skikten inbäddade färglösa färgkomponenterna, så
att tre positiva färgbilder uppstå parallellt med de tre svarta
deldiapositiven. I detta stadium äro färgbilderna helt
osynliga, då^ de överlagras av det helt svarta silvret.

5. Det svarta silverskiktet bortlöses med oxiderande blekbad,
som ej påverkar färgerna i skikten. Filmen blir nu helt klar.

6. I genomsikt sammansätta sig de olika färgerna subtraktivt
till en naturtrogen avbildning av originalet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:16:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nffh/0247.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free