- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 16. Lee - Luvua /
1333-1334

(1912) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Lugau ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1333

Luguber-Luini

1334

vaker och magyarer, de fleste grekisk-ortodoxa
och romerska katoliker. Grekisk-katolsk
biskop. Ober-gymnasium. Vinodling, kvarnar,
spritfabriker, sil-kesspinneri och linneväfveri samt
liflig handel. Den omgifvande trakten är bergig
och skogbevuxen samt producerar mycket vindrufvor
och plommon. L. var fordom en stark fästning.
(J- F. N.)

Luguber (af lat. lugubris, it. och fr. lugubre],
dyster, mörk, sorglig.

Lugubre [lögobre och logöbrc], it., mus,, dystert,
sorgefullt.

Lugudunum. Se L u g d u n u m.

Luguvallum, romarnas namn på engelska staden Carlisle
(se d. o.).

Luhacovice [lohatjovirtse]. Se Luhatscho-w i t z.

Luhali, flod. Se Ar u v i m i.

Luhango [lo’-], fi. Lu’hanko, konsistoriellt pastorat
af 3:e kl. af Heinola kontrakt, Nyslotts stift,
Heinola härad och domsaga, S:t Michels län,
Finland. Landareal 215 kvkm. Befolkningen,
finsktalande, 2,224 personer (1909).
A. G. F.

Luhanko [lo’hankå], fi. Se Luhango.

Luhatschowitz [lo-], tjech. Luhacovice} brunnsort i
östra Mähren, 270 m. ö. h. 1,138 inv. (1900). Kurorten
förfogar öfver flera kalla källor, hvilka hålla
koksalt, jod och brom. Säsong 15 maj-sept. Frekvens
3,504 kurgäster (1906). Ln.

Luigi [loidji], italiensk namnform för Ludvig;
feminin form Luigi a, Lovisa.

Luik, Luyk [löjk], nederländska (flamländska) namnet
på staden Liége (se d. o. 2).

Luikerland [lö’jk-], nederländska (flamländska)
namnet på provinsen Liége (se d. o. 1).

Luini [loini], Bernardino, italiensk målare af
lombardiska skolan, f. omkr. 1470 i Luino vid Lago
maggiore, d. efter 1529, var en af Lionardo da
Vincis förnämsta efterföljare. Sedan han under den
första tiden följt den lombardiska skolans riktning,
lärde han 1510 känna Lionardos arbeten och sällade
sig troget till honom. Under sin sista lefnadstid
arbetade han mera själfständigt vidare på den vunna
grunden, men han bibehöll därvid alltid det han
vunnit från mästaren, hvilket också var sådant,
som bäst egnade sig för hans naturell. Och detta
var hufvudsakligast lusten för den ädla, själfulla,
ungdomliga skönheten, återgifven i hufvudet och
ansiktsuttrycket. Däremot tillegnade han sig ej
något af mästarens kompositionsförmåga eller af
hans sorgfälligt studerade draperingskonst. L.,
som, oaktadt den antydda begränsningen i begaf ning,
hör till renässansens mest tilltalande mästare och
af den nyare tiden blifvit uppskattad till sitt
fulla värde, utförde både fresker och taflor. Af de
fresker, som höra till hans första tid, märkes en del
framställningar ur legenden och mytologien, utförda
för Casa la Pelucca vid Monza, numera utsågade ur
väggen och förvarade i Brera i Milano. Berömdast bland
dessa är Heliga Katarinas lik, ’buret, af änglar,
en af den tidens och skolans skönaste skapelser. En
annan af dessa bilder, Vulkan, smidande Amors vapen,
finnes i Louvre, där äfven förvaras sex fresker från
Casa Litta i Milano med ämnen ur Kristi historia. Med
1520-talet börjar L:s själfständig verksamhet, såsom
man kan se af den 1521-22 utförda storartade fresken
Flagellatio (Kristus gisslas), i Am-

brosiana, samt en Tronande madonna (se fig.) med
helgon och en gitarrspelande ängel, i Brera, i
hvilken bild figurerna utmärkas af en utomordentlig
skönhet. Omkr. 1525 utförde han fresker i en kyrka
i Saronno (mellan Milano och Varese), med ämnen ur
Marias och Kristi historia, och 152S de stora

Tronande madonna, målning af Luini.

arbetena i kyrkan S. Maria degli Angioli i Lu-gano,
af hvilka det förnämsta är den stora Passionen på
skiljeväggen emellan koret och skeppet, omfattande
som medelpunkt korsfästelsen och inom samma yta
en mängd scener, som föregå och efterfölja den,
öfverfylld med figurer och grupper, men full af
skönhet i detaljerna. - Af L:s många stafflibilder
finnas flera, som varit tillskrifna Lionardo (till den
grad visa de inflytande från ho-ncm), såsom Kristus
bland de skriftlärde, i Londons nationalgalleri,
och Modestia et Vanitas, "Blygsamhet och Flärd"
(eller kanske snarare himmelsk och jordisk kärlek), i
Palazzo Sciarra i Eom. Men äfven i många andra taflor
från sin första tid följer han Lionardo i spåren,
såsom i ett par madonnor (i Brera), Kristi födelse (i
Berlin), Tobias och ängeln (i Ambrosiana), Johannes
dö-parens halshuggning (i Uffizi), Herodes* dotter
med Döparens hufvud (i Wien och i Louvre) m. fl. Från
hans själfständiga tid finnas de bästa arbetena i
norditalienska kyrkor, såsom tre altartaflor i Comos
dom och ett stort altarverk i Legnano, likasom äfven
i de enskilda gallerierna i Milano. I Norden finnes
en enda målning af L., nämligen en Heliga Katarina,
i Köpenhamn, af ganska framstående beskaffenhet,
inköpt 1763 som ett arbete

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:53:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfbp/0725.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free