- Project Runeberg -  Musik-Lexikon /
323

(1864) [MARC] Author: Johan Leonard Höijer - Tema: Reference, Music
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Naturliga toner - Naue, Johann Friedrich - Nauenburg, Gustav - Naumann, Johann Gottlieb

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

messingsinstrumenter, utan mekaniska
hjelpmedel frambringas, t. ex.: waldhornets
naturliga toner (s. d.).

Naue, Johann Friedrich.
Tonsättare; f. i Halle 1787; student derstädes
och samtidigt elev af Türk i
musiktheorien; efterträdde denne sin lärare
som Director musices vid universitetet
och som orgelnist vid Stads- och
universitetskyrkan i Halle; erhöll 1835
Philosophiae Doctors diplomet från
universitetet i Jena; † 1858. Utgifvit:
»Allgemeines evangelisches Choralbuch
in melodien, grossentheils aus den
urquellen berichtigt etc.» (Halle, 1829).
Comp. festmarscher för orchester med
chor; cantater etc.

Nauenburg, Gustav.
Musikskriftställare; f. 1803 i Halle, son af en
derstädes praktiserande läkare; var som
student i Halle, anförare för
studentsången derstädes; uppträdde med
mycket bifall som solosångare vid
åtskilliga musikfester. Författat en mängd
uppsatser och afhandlingar i Berliner
mus. Zeit., i »Cæcilia», Leipzig. allg.
mus. Zeit., »Neuen Zeitschrift für
Musik». De flesta i Schilling’s
»Universal-Lexikon der Tonkunst förekommande
artiklar rörande sångkonsten, äro af
hans hand.

Naumann, Johann Gottlieb.
Tonsättare; f. 1741 i Blasewitz, en by
nära Dresden. Fadren, som var
landtbrukare, lät gossen, hvilken tidigt visade
ovanlig håg för musik, erhålla
undervisning i clavérspelning af byns
skolmästare och skickade honom derefter till
Dresden, der cantorn i Kreuzskolan,
blef hans musiklärare. Efter fulländade
skolstudier, sattes den unge
Naumann i lära hos en klensmed; denne
använde honom att sönderstöta glas till
lödning; det häraf uppkomna glasdammet
inverkade så skadligt på gossens
helsa, att denne, huru tålig och villig
han än var att fullgöra mästarens
befallningar, såg sig nödgad att bedja
om tillstånd att få utbyta glasstötningen
mot annat arbete. Då mästaren
det oaktadt under hugg och slag tvang
gossen att återtaga sitt arbete, flydde
han till hemmet; här satte man honom
att valla boskapen, i tanke att han
åter skulle längta till smedsyrket; men
motsatsen inträffade. I det fria, i
naturen, kunde han ostörd få egna sig
åt sina poetiska tankar och han ville
för ingen del återvända till smeden.
Fadren insåg nu att han borde låta
sonen få fullfölja den musikundervisning
han börjat undergå i skolan i Dresden,
och sålunda fick Naumann hos Homilius
ostörd egna sig åt tonkonstens
studium. I Dresden lefde vid den tiden
en Svensk musiker, vid namn Weeström,
som stundom besökte Naumann’s
föräldrar. Af en händelse fick denne hos
dem se några, på ett gammalt clavér
liggande, sonater af Seb. Bach, och
förvånades då han hörde att sonen i
huset brukade spela dem. Sedan han
öfvertygat sig om den unge Naumann’s
talang, erbjöd han honom att medfölja
till Italien, för att der studera
musiken i grund. Med glädje emottogs
anbudet. Naumann fick dock snart ångra
att han anförtrott sig åt denne man,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:34:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/muslex/0323.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free