Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Führer, R. - Fyrklang - Fürstenau, Casper - Fürstenau, Anton Bernhard - Fürstenau, Moritz - Fyrstrukna octaven - Fz - Färgclavér - Förbjudna stämföljder - Förehållning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Führer, R. Domkapellm. i Prag
och Prof. vid därvarande
conservatorium; f. 1811; † 1861.
Fyrklang. Samljud af 4 olika
intervaller, t. ex. Septimaccorden.
Fürstenau, Casper. Flöjtvirtuos och
tonsättare för sitt instrument; f. i
Münster 1772; † 1819 som 1:ste flöjtist
vid Oldenburgska kapellet. Skrifvit
omkring 60 concerter m. m. för flöjt.
Fürstenau, Anton Bernhard. En
bland de största flöjtvirtuoser som
någonsin funnits; f. i Münster 1792, son
till den förre: har gjort vidsträckta
konstresor; blef 1820 anställd som 1:ste
flöjtist vid kongl. Sachsiska hofkapellet;
var umgängesvän med C. M. v.
Weber, och följde denne 1826 till
London på en konstresa; † 1852 i
Dresden. Utgifvit »Die Kunst des
Flötenspiels in theoretisch-practischer
Beziehung», op. 138, med förord af G.
Nauenburg. (Leipzig, Breitkopf &
Härtel); författat musikartiklar i Leipz.
allg. mus. Zeitung; comp. concerter,
quartetter, fantasier m. m. för flöjt.
Fürstenau, Moritz. Flöjtvirtuos; f.
i Dresden 1824, son till den förre;
tillträdde fadrens plats; utgifvit:
»Beiträge zur Geschichte der Musik und
des Theaters am Hofe zu Dresden, nach
archivarischen Quellen».
Fyrstrukna octaven. Den octav,
hvars toners namn, i skriftspråket
betecknade med bokstäfver ur lilla
alphabetet, äro öfverskrifna med 4 streck
(c’’’’, d’’’’, o. s. v.). Jfr. Octav.
Fz. Se Forzando.
Färgclavér. Clavérinstrument,
uppfunnet i 1:sta hälften på 1700-talet af
en Fransman, Castel (s. d.), som föll
på den idén att, medelst den
harmoniska sammanställningen och
omvexlingen af färgerna, fördelade efter en viss
ordning på tangenterna af ett clavér,
meddela känslans intryck, på samma sätt
som genom tonernas harmoniska
sammanställning och omvexling. Hans
instrument skulle nämligen, då dess
tangenter nedtrycktes, framvisa olika
färger, ordnade efter vissa grunder.
Analogien mellan ljusets 7 färger och
musikens 7 grundtoner, gaf honom
anledning till denna uppfinning. Blått,
såsom primitiv grundfärg, skulle motsvara
primen; de hufvudfärger, hvilka
härledas från den blåa — gult och rödt
— skulle motsvara terzen och quinten
o. s. v. Idén har icke vunnit någon
framgång.
Förbjudna stämföljder. En bland
de vigtigaste reglor i harmoniläran är
det, för vissa fall stadgade, förbudet
mot stämmornas parallela fortskridning
i rena quinter och octaver, t. ex.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>