- Project Runeberg -  Martin Luther om den heliga skrift, rättfärdiggörelse genom tron, helgelse och goda gärningar /
100

(1937) [MARC] Author: Gustaf Emil Söderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Luthers lära om rättfärdiggörelsen genom tron - II. Den bibliska och lutherska rättfärdiggörelseläran

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IOO

dem tron, utan vilken bättringen, ångern och allt annat är
förgäves.»*)

3. Kristi ställföreti ädande försoningsverk är grunden till
människors rättfärdiggörelse.

Att Jesus kom i världen icke blott för att i liv och lära
uppenbara en nådig Gud och visa oss vägen till Honom samt
för oss bliva ett föredöme av ett heligt, självuppoffrande liv,
såsom nyteologerna i allmänhet mena, det är ganska klart av
hela Bibelns framställning. Hån kom för att försona oss
med Gud, tillfredsställa Guds rättfärdighets krav, erlägga
lösepenningen för våra själar, vilka genom synden voro i
satans våld, och genom sitt blod rena oss ifrån våra
synder och därigenom göra det möjligt för syndaren att komma
i verklig barnaställning till en Gud, som visserligen är
kärleken och till följd därav utstakat denna frälsningsväg, men
som även är helig och rättfärdig. Utrymmet medger icke
att här upptaga till besvarande alla spörsmål och
invändningar mot denna framställning om försoningen i Kristus;
såsom enda grunden till människans frälsning. Jag vill här
endast anföra några yttranden av Luther, vari han klart
framställer denna bibliska sanning.

I en predikan på annandag pingst i Kyrkopostillan gör
han följande uttalande:

»Nu är en sådan Guds vrede för synden så stor och svår,
att inget skapat har kunnat ställa sig emellan eller betala
och åvägabringa försoning därför. Fördömelsen är ock så
svår och evig, att icke heller någon ängel var mäktig att
upphäva den och i dess ställe återskaffa och skänka oss
livet. Utan den ende personen, Guds Son själv, måste taga
på sig synden, Guds vrede och döden, varunder den
mänskliga naturen låg, och bliva ett offer därför. Därom talar
Kristus själv, då Han säger: Människosonen måste bliva upp-

*) Se Walther o. a. a. sid. 10 och 11!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 17:19:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mlodhs/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free